måndag 8 april 2013

Smart och snyggt knep av en kundtidning

Kundtidningarna växer och utvecklas.Journalister tar över och gör förnyelsen.
Mixen blir en blandning av reportage och info om företaget det gäller.
Kontorsliv är en sådan tidning.

Jag sprang på den häromdagen när jag passerade en kontorshandel. Den lyste till i ett ställ utanför affären. Fräsch form och såg ut som en ”riktig” tidning.
Tidningen görs av ett gäng som lämnat Aftonbladet
Kontorsgrossisten Office och affären Svanströms är utgivare.

Rätt prylar finns hos företaget.
I layouten tyckte jag mig känna igen en del. Signalerna var tydliga: visst har jag väl sett lite av bitarna från Aftonbladets magasin.
Kundtidningar blir på så sätt mera journalistiska och det raka reklambudskapet tonas ner.
Men i texterna och bilderna syns det ändå.

 
Personerna som omskrivs jobbar i företaget och prylarna säljer de. Allt är positivt och entusiastiskt. 
”…bli en vinnare…jobbsuccé…säkrare…enklare och roligare…personligt…flexibelt…bästa tipsen…smart…”
Så går rubrikerna och det suger lätt in läsaren i en positiv ton kring företaget.
Leende och glada kvinnor. De är väl bilden av kontor. Fyra män presenteras som proffs och ger tips på bra saker från företaget. Och så Charles Darwin, som förnyade kontorsstolen.

Oläslig text i bild.
Layouten är ljus, färgstark och pigg. Teckningar och handskrivna rubriker bryter av. Texterna är korta och lättlästa. Dock saknar jag lite avbrytande ingångsord här och var.  Och jag ser gärna att de byter ut typsnittet Sans seriffer -  min käpphäst.
I några bilder har de lyckats lägga in texter som inte går att läsa!
Irriterande missar

Agneta Sjödin - kändisen.
Kändiseffekten plockas in. Agneta Sjödin berättar om hur hon håller koll på allt med rätt kalendrar, pennor och böcker - som just det här företaget säljer…
Hela tonen i tidningen är hur bra företaget är.
Jag kan inte säga annat än att det är smart effektivt.
Journalistisk ton smyger in reklamen på ett nytt sätt.
Det är lätt att ta tidningen som ett helt vanligt magasin.
Den vägen går kundtidningar nu. Fler och fler poppar upp.

I veckan: Tittar på ännu en kundtidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar