måndag 27 augusti 2012

Tvärstopp direkt i Stopover

En tidning ska vara ett avbrott, en stunds underhållning och avkoppling
Stopover borde därför vara ett bra namn.
Så heter resebyrån Apollos kundtidning.
Jag hittade mitt exemplar i resebyrån där den låg bland katalogerna. Och där försvinner den lätt.

Tyvärr blir det stopp direkt för mig när jag börjar bläddra i den.
Inledningen är nästan helt oläslig.
Magasinet öppnas med korta notiser med typsnittet Sans seriffer.
Det är en utmaning för läsarna: Smått, blekt och en påfrestning för ögat.
I dagsljus går det att läsa - om jag anstränger mig. I lampans sken blir det nästan omöjligt. Och det är inget fel på mina ögon.

Redan på andra redaktionella sidan blir det stopp (bild ovan). En platta möter med mörk röd bakgrund och tunn svag svart text över. Längst ner ligger några små noteringar som är totalt oläsliga. På andra sidan ligger redaktionsrutan med grå bakgrund och pytteliten vit text.

där fortsätter det även på övriga sidor. Mycket text är lagd på bakgrunder i färger eller infällt i bilder.
Så blir det när någon sitter och leker på skärmen och tycker det ser bra ut, men inte tänker på att det ska tryckas på papper och bli läst.

Det var en trög start på ett magasin som annars känns bra i handen och i formatet.
Omslaget har en kul bild, men de mindre rubrikerna i kanten är små och kör ihop sig.
Temat i innehållet är Grekland. Rhodos möter en ny tid, äventyr på Kreta och den lilla ön Pilion. Grannlandet Montenegro får fyra sidor bilder med lite svårlästa infällda texter (bild ovan).

Intervjuer finns med Arja Saijonmaa, en reseledare och en sångare. Mombasa i Kenya är en stad som kan charma besökarna.
Kaffe i olika former möter alla resenärer och läsarna får olika tips om kaffesmaker (bild).
Allt är en blandning som är kopplad till Apollos resor. Bilderna är också av samma typ som möter i kata-
logerna.

Jag hade gärna sett att även brödtexten fått en större grad, samma som i krönikan om Nils Holgersson. Det hade gett tidningen ett lyft.
Den svaga grafiska profilen drar nu ner betyget.

Gratis kundtidningar anses farliga för de betalda magasinen.
Stopover riskerar att bli mest farlig för Apollo - att den helt enkelt inte når sina läsare.

2 kommentarer:

  1. "Så blir det när någon sitter och leker på skärmen och tycker det ser bra ut, men inte tänker på att det ska tryckas på papper och bli läst." Men ser det lite allt för ofta i tidningar, inte bara gratisvarianter. Och ”roliga” grepp som kaffekoppsringar på texten, vilket också bara blir rörigt och svårläst… Ser inte ut som särskilt spännande eller lockande bildmaterial heller för en tidning som ska få läsaren att drömma sig bort.

    Fast har sett värre varianter än denna.
    -P

    SvaraRadera
  2. Jag gillar när du tar upp tidningar jag inte sett förut. En grej jag ofta blir nyfiken på är utgivningstakten. Den säger liksom något om ambitionsnivån också.

    SvaraRadera