söndag 5 augusti 2012

Snyggt förpackat, gratis och bara på nätet

En ny tidning som inte trycks på papper.
I veckan fick jag tips om en - Fine Decor.
160 sidor i samma form som om den tryckts på papper.

Tidningen startades i år av Angela Gotborn som är grafisk formgivare. Hon har tidigare bland annat arbetat som redaktör för en liten personaltidning, gett ut en receptbok för barn, varit på Vi i Villa i två år och sedan i flera år frilansat som grafisk formgivare hos olika företag med bl a reklam, trycksaker och webb.

- Jag fyller tidningen med sådant som jag själv vill läsa och finner intressant, säger Angela i ett mejlsvar. Allt innehåll är noga utvald av mig och kommer från hela världen och ska vara intressant och harmonisera med varandra.
Och visst är det vackra saker, snyggt presenterat. Klockor, heminredning, mode, skönhet, smycken, desserter, väskor, tapeter...
En helt kvinnlig ton som inte direkt ligger åt mitt intresse.

Allt är lätt att läsa och tittvänligt för ögat. Bilderna är vackra, även om det mest är av produkter. Vid personintervjuer är det fina miljöbilder.
Intervjuerna är mest i frågor-svar och personen berättar bara om sitt företag eller produkter.
Jag kan lätt läsa det mera som annons och produktinfo, än som en journalistisk tidning.
I en del reportage upptäcker jag inte vem som tagit bilderna eller skrivit texten, en alltid livsviktig sak i andra tidningar.

Angela gör det mesta själv, all layout som är väldigt snygg och hon skriver många av texterna också.
Mycket inspiration kommer från kontakter med bloggare.

Tidningsnörden i mig säger att jag vill hålla det här i handen, bläddra, känna pappret, fånga in text och bilder.
Samma sak gör jag på laptopen; klickar på sidan och den förstoras, drar med muspekaren i sidled, upp och ner och sidan följer med. Längst ner ser jag miniformat av alla uppslag före och efter.
Allt känns lite ovant och tafatt. Det finns flera andra papperstidningar som går att läsa digitalt i exakt samma utseende som på papper. Jag har bara lätt provat det förut.Fine Decor är en helt gratis tidning, ett nytt försök att fånga in läsare och annonsörer.
Detta är spännande. Många tidningsentusiaster ser att det blir för dyrt med papper och distribution. Att lägga allt digitalt i samma layoutform som på papper kan då locka. Men hur reagerar läsarna? Webbsidor och läsplattor har en annan uppbyggnad.

- Ingen betalar för att få vara med i Fine Decor, säger Angela. Vi som jobbar med tidningen är ännu alla oavlönade. Tidningen ska fortsätta att vara gratis, fri att läsa och sprida. Ska den utvecklas som jag vill så måste vi få in betalande annonsörer. Planen för
annonsgraden är cirka 15-20 procent. Annonsen fungerar som på papper, men läsaren kan klicka på annonsen och komma direkt till hemsidan.

- I senaste numret har vi bjudit på några annonser för att visa hur det fungerar, men också för att vi hade kort varsel, säger Angela.
Senaste numret har upptäckts av 8 000 unika läsare i Sverige och över 32 000 i övriga världen. Många läsare är återkommande, så Angela tolkar att det är 65 000 ”lästa ex”.
Ännu finansierar Angela och hennes man tidningen själva.
- Vi jobbar dag och natt och hoppas tidningen ska bära sina kostnader. Hårt arbete, men för mig är det ”labour of love”.

*Fine decor finns här:
www.finedecor.se/mag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar