söndag 12 augusti 2012

Restips och reklam för rullande hus

Husbilar - sommarens boom.
Överallt på och utmed vägarna.
60 000 husbilar lär finnas i Sverige.

Vid en utflykt till Ystad hittade jag en tidning: min Husbil.
Gratis i turistbyrån.
Gratis behöver inte innebära att det är dåligt.
Men ligger den i turistbyrån brukar jag bli skeptisk.

Riktigt bra är inte den här tidningen.
Mixen ligger mellan reklam för husbilar och kommunal turistinfo, från Ystad i söder till Jokkmokk.
Till Ystad hittar många husbilar såg jag vid parkeringarna utmed vatten i stan.

Resetipsen
har lättsamt skrivna texter på lämpliga stopp som säkert lockar husbilsfolket. Bra bilder och korta texter i en lätt layout.
Men visst är det så här det ser ut i turistbroschyrer också.
Korta texter om husbilar är rak produktinfo som förmodligen skrivits av reklambyråer. Annonserna är många.

Texten kunde varit lite större och ha klarare i typsnitt.
Nu ger det ett litet grått och blekt intryck.
Och flera rubriker är inte de vassaste:
Kungälv - historiens vingslag lever kvar.
Mellersta Lappland - skådespel med naturen i huvudrollen.
Vallonbruk i Uppland - historia, kultu
r och härlig semester.
Men en ”Nostalgitripp till Mus-Olles Museum”, kanske kittlar. Han har samlat över 150 000 prylar och finns i jämtländska Ytterån.Världens starkaste man - Magnus Samuelsson - är dragplåster på om slaget för att suga i läsare (bild ovan).
Magnus är stor och stark och glider förstås inte omkring i vilken husbil som helst.
Han väljer en tysk i lyx- och premiumklassen. En bil som ingen köper av en slump, den letar man efter, enligt reklamen.

Man får ingenting under en halv miljon kronor.
Ett rullande hotell, sägs det.
Och visst kan det vara flådigt när man kikar på bilderna över interiörer.
Pösigt, lyxigt, glänsande. Skulle inte vara fel att ha.
En del andra påminner lite om gammaldags gillestuga - bruna väggar och grovt randigt tyg i soffor.

När jag ser bilder av en vanlig liten buss med ett sånt där tält som reser sig på taket, så tackar jag nej till husbilslivet.
”Taktält - om du vill uppleva det verkliga äventyret”, säger en reklam.
En husbil tycker jag ska vara ”hel”, sammanbyggd med förarhytten och inte med en sån där "burk” som ligger över hytten och sticker ut lite över framrutan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar