torsdag 28 juni 2012

Så mycket mera skånskt på landet kan det inte vara

Vad kan vara mera skånskt än ett gult rapsfält med blå himmel - och så Peps Persson?
Lägg sen till Skånska Dagbladet. Det kan bara bli livet på landet i Skåne.
På Landet är titeln på en ny tidning som Skånska Dagbladet ger ut.

Visst kan jag tycka att omslaget och Peps är lite förutsägbart och att läsarna inte grips av det som de redan känner till.
Men det kan också vara en bra signal om att det är en tidning som angår dem på landet.

Det doftar nästan jord. Byar lever, folket odlar tomater, gör ost, potatisgratäng, driver gårdsbutiker, kör tuffa maskiner, kämpar för skolor och bättre skolmat, ordnar lantbruksdagar och tanterna badar topless på Österlens stränder… Men det sista är visst turister.

Allt anpassat för annonsmarknaden och raggningen där har varit stark.
Annonserna slår dock inte ihjäl artiklarna. Dessa får rena och raka utrymmen i en bra mix. Det känns som en ”riktig” tidning.
Tidningsdesignern Tony Henschel har planerat hela tidningen; skapat rytmen, avdelningarna, formgivningen och gett struktur åt materialet från Skånskans medarbetare.

Skånskan gör det här bra.
Snyggt förpackat, bra bilder och texter. Rubriker som kan dra in läsaren, en del riktigt kvicka. (bild t h).
Texten om Peps borde dock lästs lite bättre, för här fanns poänger som kunde gett annorlunda rubrik än det läsarna redan visste (bild ovan).
Och jag tycker att reportaget om närodlat kunde gjorts roligare än med jordbruksministern.

Även konkurrenten Sydsvenskan ger ut annonsbilagor, men fungerar mest som distributör och överlåter åt olika redaktionskollektiv att göra tidningarna.
Jag har hårt kritiserat dessa som riktigt dåliga och ett stort svek mot både läsare och annonsörer.

Konkurrensen med nya annonsbilagor kan bli stark i Skåne till hösten.
Här har Skånskan dragit upp en bra riktlinje och står sig stark.

2 kommentarer:

  1. En RIKTIG tidning som ger LOKALA nyheter. Och nu en kul tidning till oss bönder också. :)

    SvaraRadera