torsdag 26 april 2012

Guld och glans om kungligheter

Förtroendet för kungahuset är lågt hos svenska folket. 
I nya tidningen Kungliga Magasinet är det högt. 
Det glänser och blänker på omslaget. 
Silvia ler, rubriker i guld i upphöjda bokstäver. 

Skapare och av tidningen är Roger Lundgren, kallad Royal Roger
Kanske borde magasinet också heta Royal Roger. 
Han har själv skrivit alla artiklar utom två! Det blir mycket på 160 sidor. 

Annonser inleder med några fastigheter för upp till 45 miljoner kr. På andra ges priset vid diskret förfrågan. Därmed är tonen angiven - exklusivt. 
Med Silvia speglas den tänkta målgruppen läsare - äldre damer. 

Lundgren fascinerades av kungligheter när han som tioåring såg en Nobelfest i tv tillsammans med farmor. Drottning Silvia gled fram i en kycklinggul klänning. Då sa det klick för både farmor och Lundgren.

Skribenten Lundgren sökte upp Silvia för en ”exklusiv intervju”. (bild ovan). 
Han inleder med att fråga Ers Majestät om den vackra folkdräkten… 
De fortsatta frågorna är lika inställsamma. 
Drottningen berättar sitt engagemang för De Gamlas Dag. Exklusivare blir det inte. 
Silvia ser märkligt konstgjord ut på bilden. Lite överarbetat photoshop. 

Två stora personporträtt finns om Prins Bertil (bild ovan) och greve Carl Johan Bernadotte
En tung historisk bakgrund ges om statskuppen 1809 när kung Gustav IV Adolf skickades i landsflykt. 
Bakgrunden till ståt och elegans ges i flera artiklar: juvelerna, livrustkammaren, ordnar, hovleverantörer. 
En större inblick ges i Gripsholms slott (bild nederst)

Intressant är förstås när kungen bjuder in till supé! (bild ovan) Det gör han några gånger om året för människor som gjort en insats för Sverige. 
Ståtlig dukning i Karl XI:e galleri för 160 personer. Frack och vackra galaklänningar. Etikett och sober konversation. 
Avslutningen efter middagen sker när gästerna och kungligheterna dricker kaffe. När detta är över lämnar de kungliga middagen och då vet alla att det är dags att åka hem. 
Ingenting om ”kaffeflickor”… 
Stil och klass. 

Grafiskt är magasinet stramt. Text i två spalter, mycket bilder. Många bilder ger inblick i slott och miljöer som få har sett. Textspalterna är dock lite tunga där allt skrivs i 10-15 cm långa block utan att någon gång börja på ny rad! Texterna kunde också filats på lite här och där för att höja tempot. 

Annonsmarknaden är fet och exklusiv. Märkligt är då när det i bakvagnen dyker upp en annons för en sierska som dygnet runt på telefon svarar på frågor om livets alla problem! Känns som en präktig plump i det här sammanhanget. 

PÅ ONSDAG: Ännu en ny tidning om mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar