måndag 16 april 2012

OM - att göra en annonskatalog till tidning

”Det är svårt att starta en ny tidning”.
Citatet är hämtat från en chefredaktör som försöker.
Hon heter Anna Nordbeck och tidningen heter OM.
Om det är en tidning är jag tveksam till.

Medarbetarna i redaktionen är dock entusiastiska.
”…mycket av allt, både yta och innehåll”.
”…finns inte någon liknande, modern och bred tidning”.
”…dess unika karaktär, vågar ta upp ämnen som inte andra vågar”.

OM ska vara ett nytt livsstilsmagasin som riktar sig till en bred publik av både kvinnor och män, skriver Anna Nordbeck.
För män också...?
Ett par sidor med produktinfo om kläder och någon hudkräm är allt som kan kopplas till män.

Allt i OM ska vara inspirerande, vackert att titta på, kul att läsa och roligt att få reda på, enligt programförklaringen.
Mycket att titta på är det. Gnistrande inför ögonen. Rörigt också. Kläder och sminkgrejer. Annons på ena sidan, info om produkter på den andra. På allt anges märkes och priser. Bara ett tränat öga kan skilja det från annonser.Kul att läsa också?
Jag hittar sju artiklar som kan räknas till reportage och journalistik:
Frågor till Adam Tensta, om Nathalie Rykiel, dj-duon Rebecca och Fiona, (bild ovan) designern Ulrika Lundgren, Lady Gaga, filmsida och en krönika.
Summa 22 sidor, men hälften var bilder.
Fem sidor var en reseguide till San Francisco, (bild nedan) dock bara tips om barer, restauranger, kaféer, shopping och se och göra.
Det är alldeles för magert för att kallas livsstilstidning!Redaktionen måste ändå få en beundran. Att av 148 sidor få in annonser och produktinfo på cirka 115 sidor är starkt.
Det känns dock fel att kalla det för tidning.
Men vad kan man begära för 29 kronor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar