måndag 23 april 2012

För svårtuggat - här saknas bett

Dina tänder säger vad det handlar om.
Tidningen med bett!, kallar den sig.
Det beror på hur det tolkas.
Däremot har jag en hel del bett i mina synpunkter om den.

Chefredaktören Patrik Jönsson är starkt kritisk till medier som han tycker ger falska bilder av verkligheten.
Det kan gälla sjukdomar, ekonomi eller kriminalitet.
För att sälja skrämmer de bara upp folk.
Där kan han ha lite rätt.
Jönsson tycker att medier behöver skärpa sig för nu har det gått för långt.

Och hur sköter sig då Dina tänder?
Tja, det där om vem som ska skärpa sig kan slå tillbaka…
Starten är annars hurtfrisk med rubriker om ”Ett leende nytt år 2012”, ”Starkare tänder hos barn” och ”10 steg till smart mat”.

Flera goda råd följer:
Aktiv pendling till jobbet - cykla eller gå.
Sköt om fötterna med fotbad eller gå till en specialist.
”Satsa på aktivt på ett mera aktivt fredagsmys” är en annan intressant rubrik.
Och vad är då det? Ja, för barnen är det rörelseaktiva spelet Kinect för xbox 360 hälsosammare och förbränner fyra gånger mer energi än när de vilar.

Texterna är korta, men saknar helt spänst.
Språket är torrt och tungt med långa meningar.
Forskare har gjort någon undersökning och kommit fram till en slutsats, landsting ger en rapport, opinionsinstitut har intervjuat och presenterar resultatet, en doktorsavhandling vid ett universitet, flera tandläkare uttalar sig som specialister.
Allt blir som sammanställningar från myndigheter.

Inga människor finns i bild utom på omslaget. Inte heller nämns människor i text, om det inte är tandläkare eller forskare som ger en kommentar.
Budskapet kommer inte fram på ett attraktivt sätt.
Papperstypen, det blekta och matta, har jag berömt i andra fall, men här är det för tjockt.
Nu är det en reklambyrå som ger ut tidningen och då brukar det aldrig bli bra tidning.

slutet bränner det till.
Tandläkaren och krönikören Calle Hagman går till skarp attack mot kvällspressen (bilden):
”Jag tror inte att artiklar av typen ´Här hittar du billigaste och bästa tandläkaren´ stärker mediernas roll som konsumentupplysare. Media borde fokusera på vad konsumenterna verkligen får för sina pengar”.

Calle menar att det är skillnader i olika tandläkares fortbildning och kompetensutveckling.
Skillnader finns också på porslinskronor beroende på vilken teknik som används och vilken världsdel de kommer ifrån.

Men hallå, Calle!
Jag har själv nyligen fått en rotfyllning för 4000 kr!
Då har man som konsument anledning och undra om det finns billigare och lika bra behandling att få!

”Ta med hem” står det på tidningens förstasida.
Nej, det gör nog ingen.
Och inte heller tror jag någon bryr sig om den i väntrummen.

I VECKAN: Nya Kungliga magasinet synas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar