fredag 13 januari 2012

Tidningschefer spår om 2012 (4)

Vad väntar papperstidningar under 2012?
Chefer för tidningar som varit med i bloggen tittar framåt.
Fyra frågor svarar de på:


1. Vad ser du som mest positivt för din tidning/verksamhet?
2. Och vad ser du som mest oroande för tidningar?
3. Vilka tidningar får det svårt under året?
4. Vilken är bästa nyhet du förväntar dig?

Lars Yngve, Nya Upplagan:

1. Att vi har vår egen stil och håller fast vid våra värderingar, och att vi fortsätter utvecklas och att fler och fler läsare upptäcker Nya Upplagan.
2. Har ingen aning. Jag oroar mig inte utan fortsätter med att göra en tidning jag själv vill läsa, precis som tanken var i maj 2006 då vi startade tidningen hemma i garaget i Ystad.
3. Jag tror att det är kreativa människor som är lösningen på alla problemen. I min värld anser jag att det är bättre att människor som är intresserade och nyfikna gör tidningar istället för ”nickedockor” och pappersvändare med alldeles för höga löner, men det är min högst personliga åsikt.
4. Jag förväntar mig att kulturrådet inte delar ut några pengar till de som år efter år slentrianmässigt beviljats pengar, utan att det ges pengar till andra aktörer som Nya Upplagan istället som mot alla odds nästa månad ger ut nr 64. I övrigt önskar jag mig bara som vanligt att jag och min familj får ha hälsan, har man bara den så har man krafter att arbeta - även i sträng motvind.

Patrik Hadenius, Språktidningen:

1.Upplagorna stiger. Och det är både ett gott betyg, bra för ekonomin och dessutom ett tecken på att kvalitet säljer. Vi försöker ju göra tidningar som i första hand finansieras genom prenumerationsavgifter, och då är det viktigt att vi får många betalande läsare.
2. En allmän pessimism, Om folk tror att det ska gå sämre verkar det också göra det.
3. Jag tror att tidningar som bygger på gedigen kunskap och bra berättelser vinner. Lättsammare tidningar med mindre substans tror jag får svårare. Också tidningar som slarvar, som inte tar läsarna på allvar, tror jag får det svårt. Det kan låta klyschigt, men jag menar att konkurrensen från nätet gör att det är viktigare än någonsin att verkligen ge läsaren valuta för pengarna.
4. Att nästa kampanj går över förväntan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar