söndag 8 januari 2012

Tidningschefer spår om 2012 (2)

Vad väntar papperstidningar under 2012?
Chefer för tidningar som varit med i bloggen tittar framåt.
Fyra frågor svarar de på:


1. Vad ser du som mest positivt för din tidning/verksamhet?
2. Och vad ser du som mest oroande för tidningar?
3. Vilka tidningar får det svårt under året?
4. Vilken är bästa nyhet du förväntar dig?

Frida Åberg, printchef på mediebyrån Carat:
1. Tidningar som helhet är starka huvudmedier. De är stabila och starka, antingen som stora och rejäla, eller små och mer nischade. Jag tror att den stabiliteten är viktig i en i övrigt ganska svajig marknad. I en tid då det finns så många ”påverkare” och ”specialister” som ger råd, både bra och dåliga, kommer det att vara ännu viktigare vems röst man lyssnar på.
2. Oron jag känner är att flera tidningar inte har kommit längre inom de nya plattformarna, sociala medier, bloggar, digitalt etc. Det finns inget som hindrar den breddning som det innebär att också utveckla bra kringprodukter, så att man kan nå sina läsare på flera platser. En del har blivit bra på detta, men många har fortfarande långt kvar.
3. Jag tror att tidningar utan en stark lojalitet med sina läsare får det svårare, konkurrensen är stor där, och många tidningar är utbytbara för läsaren. Den lojalitet och närhet till sin läsekrets som man har, ska man vara rädd om, och sträva efter att stärka.
4. Att det inte blir en lågkonjunktur, utan att vi får ett starkt 2012! En lugnare värld vore också bra.

Olle Lidbom, Vassa eggen:

1. ----
2. Dels de sjunkande upplagorna som dränerar branschen på pengar och marginal och dels de allt grumligare gränserna mellan redaktioner, pr och annons. Dessa orosmoln har garanterat med varandra att skaffa.
3. Gourmet tror jag inte klarar året ut.
4. Gunny Widell startar en ny tidning - med Lars Peder Hedberg, Johan Blomgren, Mattias Göransson och Malin Siwe.

Rickard Frank, tjänstledig chefredaktör från Trelleborgs Allehanda, i stället ansvarig för design och redaktionell utveckling på Dagens Nyheter:

1. Trelleborg: Nygamla Skånemedia passar Trelleborgs Allehanda bra och möjligheterna att inspireras av de nya koncernsyskonen Barometern och Smålandsposten blir en nytändning.
DN: Förra årets utvecklingsarbete (som lanserades i september) har skapat en stabil bas att stå på där hela tidningens identitet nu är starkare och lägstanivån är högre genomgående i hela tidningen. Nya arbetssätt i kombination med en mer flexibel och avancerad presentationsstrategi gör hela redaktionen modigare. 2012 adderas kvalitativa toppar regelbundet under hela året.
3. Att vi börjar göra monotona, tråkiga tidningar utan passion och mod. Där vi fyller mallar och rutor istället för att göra tidning på riktigt. Där vi slutar ta reda på svaren på de viktiga frågorna och slutar berätta historierna om de intressanta människorna runt omkring oss.
4. De ängsliga. Utan levande och relevant berättande behövs man inte. Alla tidningar måste bli modigare och jobba smartare, oavsett kanal.
5. Att Henok Goitom lämnar solen i Spanien och skriver på för AIK.

I VECKAN: Fler nyårstankar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar