torsdag 19 januari 2012

Lika som bär om hus och bo utomlands

Två nya magasin, nästan exakt lika varandra och lätt att förväxla.
Drömbo utomlands kom för några månader sen, utgiven av LRF förlag.
I veckan dök ”kopian” upp: Köpa drömhus utomlands, utgiven av Expressen.
Lite irritation har uppstått mellan tidningarna.

- Det var min idé och jag gick med den till LRF, säger Kristina Adolfsson (bilden), ansvarig för Drömbo utomlands.
- De är så extremt lika! Det är ju som att Drömhus utomlands tagit Drömbo utomlands som blåkopia.
- Jag ringde och mejlade Thomas Mattsson. Han skickade vidare till Anna-Clara Welander som ringde mig. Hon menade att hon ”hade haft idén ett tag, att det passade målgruppen och att de egentligen inte haft det namnet från början.”

Kristina säger att hon inte förväntade sig att de skulle be om ursäkt och betala henne för besvär med research och utvecklingsarbete.
- Jag kan bara hoppas att jag skapade en minut av besvär/eftertanke. Jag skrev till och med i mejlat, att vill de ha idéer kan de istället höra av sig till källan - i detta fallet jag - för jag har massor av bilageidéer och ser fler hål i marknaden för tidskrifter. För att se om de är kreativa publicister med antennerna uppe och att ge dem själva en möjlighet till lite återvunnen grace och hederlighet. Men, nej, inte ett ord!
- Jag har under veckan fått många upprörda sms från kollegor, säger Kristina.
- Vanligaste kommentaren är ”de är för djävliga!”.

Kerstin Thornström, (bilden) redaktör för Expressens specialmagasin, har en annan syn.
- Tidningen heter Köpa drömhus utomlands och har ett hus med pool på förstasidan, vilket inte är långsökt. Som jag minns det såg inte den andra tidningen alls ut så.
- Idén har funnits länge och kommer från fastighetsmässorna Köpa hus utomlands. Det var min chef Anna-Clara Welander som tänkte att vi gör en tidning om detta.
- Idéer är inte unika. Och som sagt, det finns mässor och tv-program på samma tema, säger Kerstin.

Expressen kommer i år att satsa på många nya magasin. Med ett pris på 29 kronor och exponering direkt vid kassan kommer de säkert att konkurrera med befintliga tidningar förväxlas med flera.
Expressen går dock inte ut med några försäljningssiffror.
- Vi gör 300 magasin bara i år med titlar om allt från handarbete, LCHF, OS-historia, till magasin om bilar och husvagnar. säger Kerstin Thornström.
- Vad vi människor intresserar oss för och kan tänkas vilja läsa om och veta mer om, är sånt som vi gör magasin om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar