måndag 16 januari 2012

Annonsbilagor direkt till pappersåtervinningen

Man ska vara snäll i jul.
Därför har jag väntat med det här inlägget.
I veckan före jul kom några bilagor med dagstidningen, i det här fallet Sydsvenskan.
En hette Innovation & Forskning.

Och nu är det slut med julfriden och det är dags att ta i.
Jag vill inte kalla det här tidning som ska bli läst.
Det är makulatur direkt till pappersåtervinningen - och ett svek mot läsare och annonsörer. Det är snällt uttryckt.
Inget fel i syftet, sak och fakta.
Men presentationen..!

Detta hamnar på köksbordet hemma hos tusentals familjer som redan har problem med att finna dagstidningen intressant med sina texter och många bilagor.
Och så ramlar det ut en bilaga till.
Det här är att lura både läsare och annonsörer!

Helt ärligt står det överst på sidorna med tunn stil: Hela denna tematidning är en annons från Mediaplanet.
Vissa sidor är redaktionella, andra är redaktionella annonser med företagens logotyper.
Skillnaden mellan dem är mycket små.

I de flesta rubriker och annonser hittar jag ordet innovationer.
Om jag nu kan tala om ”rubriker”.
Dessa brukar ha ett syfte att locka in läsaren med en nyhet eller något intressant.
Vad sägs om de här ”rubrikerna”:
* Prv vill höja kunskapen kring immaterialrätt
* Excellent forskning utförs av excellenta individer
* Synergieffekter ger forskning i världsklass
* Bio-x en struktur för öppen innovation

I den stilen lockas det till läsning.
En rubrik kan väcka lite intresse:
* Ljus arbetsmarknad i spännande bransch.
Det handlar om att göra karriär inom kärnkraft.

Detta är ett totalt misslyckande i att försöka presentera läsning.
Det sker i en tid när papperstidningar kämpar för sin överlevnad.
Nu kallas det ”annonsbilaga” men det slår tillbaka mot alla tidningar - och det slår tillbaka mot distributören - i det här fallet Sydsvenskan.
Den följer med och ger läsaren en tro att det är något från Sydsvenskan.

Nu ska Sydsvenskan genom Hela Skåne distribuera annonsbilagor som heter Inspiration.
Det finns bara en önskan - att det blir bättre än det som diverse produktionsbolag prånglar med. Där är det knappast något som ger inspiration

Innovation och Forskning är utgiven av Mediaplanet som sorterar in det under ”kreativa lösningar”.
Jag mejlade ansvarige projektledaren Love Billqvist och ställde några frågar.
Trots påstötningar valde han avstå att svara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar