torsdag 1 februari 2018

Näringslivets flaggskepp kom med världsscoop

Först med ett världsscoop.
Drömmen för varenda tidning.
En svensk lyckades i söndags – Dagens industri.
Nyheten om Ingvar Kamprads död kom från Dagens industri vid 11-tiden.
Snabbt spreds den och drog igång extra insatser och sändningar i alla medier.

För just Dagens industri, som står för näringslivet och entreprenörer, var det en extra fjäder att nyheten handlade om Sveriges – och en av världens – största entreprenörer.
Ingen annan har som Ingvar Kamprad symboliserat ett framgångsrikt koncept.


Med sex nummer i veckan bevakar Di företagen både i Sverige och utomlands.
Di:s papper är svagt rosa, kanske hämtat från den italienska sporttidningen Gazetta dello sport, men också en signal för kvinnligt.
Här finns ingen sport och inte heller någon kvinnlig dominans.
Kvinnor finns förstås, både i reportagen och bland medarbetarna.


Män dominerar, både i bild och text, och oftast i framgångsrika rapporter om order, utmaningar och vinster.
Det är pang på direkt i nyhetsblocket från sidan 4. Spotify utmanar jättar, Stororder för Kockums, Skanskas nye vd reder ut problemen, SAS ligger högt på säljlistan.
I blocket Rapporter är det också offensivt: Autoliv har lagt in en extra växel, Alfa Laval har medvind.


Rubrikerna är rappa och kortfattade. En kraftig övre rad och en undre som förtydligar.
Klart bättre än en kvällstidning som ofta kör med två rubriker med ofta samma ord och budskap.
Layouten har inget nyskapande över sig, utan håller en lite traditionell och gammaldags stil.
Bilder är mest porträtt av män i vit skjorta, slips och kavaj, bara en visar sig stående.

Visst finns kvinnor med. I topp på omslaget finns chefen för amerikanska centralbanken, Janet Yellen, och AMF:s kapitalförvaltningschef Javiera Ragnartz.
Båda ligger inne i tidningen under blocket Dimension. Här tycker jag de kunde lekt lite med ordet och haft Di med tidningens logo.
Yellen byts snart ut mot en man, Jay Powell, och han står inför utmaningar (ovan).
Ragnartz får rejält utrymme i en tre sidor intervju och med en stor bild på hel sida (nedan).

Grafik används för att förstärka hur affärerna går. På åtta sidor i bakvagnen kommer alla siffror i tabeller från börser, fonder och råvaror.
Sist kommer fyra sidor med entreprenörer som satsat hårt och lyckats. Mäklaren Alvhem hittade sin egen nisch (nedan) och Locker Room Talk kämpar mot den negativa jargongen i idrottsomklädningsrum.
Fyra leende entreprenörer som speglar tonen i Di.
Med utgivning sex dagar i veckan är det, enligt egna reklamen, Nordens största affärstidning med 328 000 läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar