måndag 4 september 2017

Vilket lyft för en gråtråkig förbundstidning


Från en tråkig förbundstidning till ett fräscht magasin!
ILCO-magasinet har gjort ett stort lyft i form och presentation.
Med en ny logo, kapning av magasinets storlek med 16 mm på höjden och ett tillägg på 5 mm på bredden gav det ett bättre grepp i handen.
Men största förändringen syns på omslag och insidor. Här är det ljust, luftigt, lättläst och fräscht.

Ilco står för tarm- uro- och stomiförbundet. Ett område med problem som de flesta kanske inte uppfattar som det trevligaste.
Magasinet tar upp allt i en positiv ton. Ämnena är det rent praktiska kring att vara drabbad, men också också med starka familjeangelägenheter.
Omgörningen har gjorts i samarbete med byrån A4. De är kända för att göra fina tidningar och har gett ett stort lyft för flera gamla som kört på trist tomgång.
Visst kan jag känna igen flera grafiska drag från andra tidningar som byrån gjort. Nu gör knappast Ilcos läsare sådana bedömningar.

Om jag tittar i det gamla magasinet (omslaget ovan) så är det som förväntat när ett förbund ger ut något: grått, blekt och trist. Typiskt också gavs det största utrymmet med fyra sidor åt att presentera förbundets nya kansli.
Bara ett ordentligt reportage fanns som handlade om att vara närstående. En artikel skildrade unga ute i skidbacken (ovan t h). Info fanns om tandvårdsbidrag. En redogörelse om Världscancerdagen 2017 med bilder på tre i podiet och grupp lyssnare. En stark berättelse var förstås från en man som berättade om sin cancer. Men det var bara inslängt på två sidor med överskriften Min cancer (ovan t h).
Mycket mer var det inte. På
Länsrapporter i gamla tidningen
slutet kom rapporter från föreningarna landet runt.
Texterna vara i alldeles för liten grad, blekt och svårläst. 
Ledaren, chefredaktörens spalt och en krönika var i för breda spalter.
Rubrikerna var mest i typen överskrifter vad det handlade om och storleken var genomgående liten. Typsnittet i rubrikerna var lite speciell och kunde gett profil om den utnyttjats rätt i olika variationer.

När A4 tog hand om detta hade det mycket att bita i – och de tog i ordentligt. Gjorde om rubb och stubb.
Innehållet gavs struktur och journalistisk spänst. Öppningssidor med kortare notiser. Ett stort temablock mitt i om att vara närstående. Sidorna markerade med en rosa kant i sidan och flera rubriker i rosa ton. Detta med ett tema är något som magasinet ska ha i varje nummer i fortsättningen.

Ledaren och chefredaktörens spalt fick en klar profil, liksom krönikörens sida. En ny avdelning är Fråga experterna. Ett piggt och lättsamt uppslag är för Unga vuxna.
Sist kommer länsföreningarnas rapporter på sidor inramade i blå rand. Varje län under egen färgvinjett, korta texter med rubrik och bild. Ett stort lyft jämfört med det gamla. Förvisso var det mest årsmötesrapporter och personer som poserar i bild, men ändå.
Reportagen fick en journalistisk spänst och rejäla rubriker. Bilderna lyfts fram klart bättre i olika storlekar.
Många nya signaler till ögonen och direkt reagerar jag på typsnittet i texten: ordentlig svärta, större grad, rejäl luftspalt mellan blocken, blankrad inför varje nytt stycke som får ingångsord i fet versal stil. Mycket lättläst.
Om det gamla magasinet jämförs, är det förvånande om läsarna då ens orkade titta på den bleka och lilla stilen.

Grafiskt känner jag igen en hel del ”A4-signaler”: som kalendern i början (ovan), stora anfanger som inleder texter (t h), stor siffra i vissa notiser, spaltlinjer, färglinje för att avgränsa ett separat block. Reportagen har ofta bred luft i kanten och där läggs en faktatext in.
Hela magasinet är ljust, luftigt, färgstarkt och fräscht med en proffsig finish. 
ILCO-magasinet har lite diskret fått tillägget ”Nya”, men det är blygsamt. Det är en STOR förändring som gjorts.
Läsarna har äntligen fått en riktig tidning efter att ha stått ut med något grått, blekt och trist.

1 kommentar:

  1. Angående inlagan i vår nya medlemstidning ILCO magasinet så är jag i stort överens med dig om den positiva förändringen!
    Men, vad gäller omslaget så lovade A4 att presentera ett förslag med vår riktiga logga, antagen av vår kongress för två år sedan, på framsidan, vilket vi aldrig fick. Därför blev det så att läsarna uppfattade det som en ny logga, vilket även du gjorde i din bedömning.

    SvaraRadera