måndag 11 september 2017

Lätt och fräscht - men var är det lokala?


”Nya” metro är här.
Lite skarpare färger på omslaget, annars är mycket sig likt.
Frågan är om läsarna ser så stor skillnad.
Lättläst och snabb har Metro alltid varit. Den nya formen följer stilen.
Varje dag får sitt tema med tydlig vinjett: Karriär, Familj, Mode, Tech och Helg. Det syns även på första sidan.
Sidor finns också om Resor, Sex&Samliv, Mat och Hälsa. Längst bak kommer Debatt och Insändare.
Allt är rakt och lättillgängligt som en tidning i flykten ska vara. Korta artiklar med bara en bild till. Mode fick dock flera. Typsnitt i texterna är alltid känsligt. Metro har behållit den gamla, men lite tydligare, bättre än många andra. Även seriffer, som jag alltid klagar på, känns helt ok här.

Nyheter är svagt i Metro, även om de själva säger att de gjort ett tydligt nyhetsblock på 3-4 sidor i början. Främst saknas det lokala, och i det här fallet menar jag då Malmö/Skåne. Alla som uttalar sig om pappersmediers framtid säger att lokalt material är räddningsplankan.

Nyheterna är korta och raka från in- och utland för den som vill ha lite snabb och allmän info och som inte har någon annan dagstidning eller följer med på nätet. Men sidorna känns lite tunna.
Toppnyheten premiärdagen handlade om sexbrotten – med nya siffror - under festivalsommaren. På tisdagen följdes det upp med polisens synpunkter. Samma ämne avhandlades i riks- och Malmötidningar redan för två veckor sen.

Sporten kan man undra vem den riktar sig till. En lokal artikel från Malmö fanns med på måndagen – om e-sport och finalen i Dreamhack masters . Ett skjutspel på bildskärmar som spelades inför fullsatt Malmö arena och som miljoner följer på datorn. Men på sportsidorna..? Kanske bättre på sidor om nöjen eller livsstil. Jag är säker att de vanliga läsarna inte har en susning om counter strike, Ninjas in Pyjamas, G2, Na´Vi och Cache (t h).
På torsdagen fanns ett helt uppslag med den Ultimata guiden till NFL-säsongen (ovan). Vilken publik i Sverige bryr sig så mycket?
Läsarna är kanske yngre och intresserade av annat än det vanliga om fotboll och ishockey.


Fredagens tidningar är matigare, 28 sidor med temat Helg. Nöjen med film, teater och mingel. Mat med helgmeny och drycker. Korsord och Melodikryss.
Alla tema-
sidorna i veckans dagar, är pigga med en lättsam layout och ger säkert en hel del tips precis som om de också bara kan vara för kort tittnöje.
Sidor och uppslag för spel med casino och lotto, är märkta med annons (t h), men kan i sin form lätt ge intryck att vara redaktionella.

Profillös och opersonlig, skulle jag vilja säga om Metro. Men den grafiska formen är rak och lätt att ta till sig.
Ofta känns tidningen lite för lätt i handen, tunn och sladdrig. Särskilt dagar då det bara är 16 sidor.
I många ställ ligger också största bunten av tidningar kvar. Ingen bra signal.
Debatt och insändare
Formen har vässats internt under ledning av rutinerade John Bark (t h), som också anser han har en del i idé när tidningen skapades.
- Jag hävdar att jag var delaktig i tillblivelsen av Metro. Jag påstår att den rådande historieskrivning inte stämmer. Så det finns lite humor i att jag nu gör om Metro.
- Jag hade idén om en gratistidning bestående av korta nyheter som skulle distribueras i tunnelbanenätet. Delvis kom idén från en gratisblaska i NY som hette P. Jag delade byrå med Pelle Anderson på den här tiden. Jag drog idén på ett möte med gänget som mindre än ett år senare startade Metro. Om de gått och burit på en liknande idé vet jag inte. Men en sak vet jag, idén var inte Pelles. Det här skrev jag om i min bok "Från ett tidningshuvud" från 2007.


*Vad såg och tänkte du nu när du tog hand om Metro?
- Jag tänkte att det var dags för förändring. Metros form hade förfallit ganska ordentligt. Som det blir när tiden går och man tappar kontakten med de formregler man tidigare hade. Däremot hade fredag/helg-tidningen relativt nyligen fått en uppfräschning vilket hade uppskattas av läsare och annonsörer. Dessutom gjorde vi om Metro.se för ett antal månader sedan och bytte bland annat profilfärg där.
John Bark tror ändå på gratistidningar.
- Tryckt media och gratistidningar har en framtid. Det beror helt på vad du laddar produkten med och vad du bygger kring varumärket. Det kan vara digitala medier, socialt, event, e-handel mm. Den tryckta produkten är en god bärare av varumärket. Och fördelen med gratis är att du når ut ordentligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar