måndag 18 januari 2016

Sparar där vi tappar - satsar digitalt

MIKAEL NESTIUS, vd på Bonnier Business Media

*Klarar sig din tidning/

verksamhet från större besparingar 2016?
- Totalt kommer vi inte att minska våra kostnader. Tvärtom investerar vi just nu rejält i olika digitala tjänster. För att ha råd med detta gör vi dock allt vi kan för att effektivisera våra övriga verksamheter, så visst kommer vi spara på de produkter som tappar i intäkter samtidigt som vi satsar rejält på nya produkter.


*Hur tror du det går för Expressen och Aftonbladets pappersupplagor?
- Svårt att uttala sig om eftersom Aftonbladet nu totalt verkar mörka sin upplaga, men fortsatta rejäla fall på 15-20 % verkar rimligt


 *Vilken tidning/förlag kan råka i akut kris eller stora förändringar under 2016?
- Alla förlagshus som har stor andel print och liten kassa och/eller svaga ägare kommer att få problem, Stampens kris lär fortsätta, Tallentums svenska verksamhet har det inte lätt och det finns många fler därute där intäkterna nu faller snabbt.


  *Vad ser du som positiv utveckling för någon papperstidning under året?
- Måste ju lyfta fram våra egna titlar, Dagens Medicin ökade sina prenintäkter med 20%, en fantastik resa. Annars är jag imponerad av hur Tidningen VI verkligen lyckats utveckla sin affär och sina titlar.


 *Har tidningar för stor optimism om inkomster i en digital satsning?
- Har ju egentligen ganska dålig kunskap om vad övriga förlag tror, men några saker är säkra. Priserna för display-annonser digitalt kommer sjunka, på konsumentsidan kommer det bli omöjligt att få ut samma prenpengar digitalt som för pappersprodukter, speciellt så länge som de digitala betalda produkterna är tråkiga och inte speciellt digitala.


KOMMANDE: Lars Yngve.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar