onsdag 20 januari 2016

Notiser på nätet - djuplodande på papper

Lars Yngve i Ystad kämpade länge med sin tidning Nya Upplagan.
Till sist fick han ge upp när allt jobb tog för mycket tid.
I dag skriver han egna böcker. Han ser stora fördelar med internet, både för tidningsläsande och böcker.


*Vad skulle du säga till någon som i dag vill starta en ny
pappers-
tidning?


- Jag skulle nog be personen - om det nu är en person - att fundera över beslutet ytterligare ett varv. Gärna fråga någon som själv gjort resan och som har erfarenhet av hur mycket arbete som krävs. Är personen uppbackad av en koncern, är det bara att köra så länge de vill pumpa in pengar. 
* Vad tycker du skiljer i tidningsläsningen på papper och internet?
- Själv läser jag mest notiser på nätet, vill jag ha djuplodande texter köper till exempel Rolling Stone som har en bra blandning av populärkultur och politik.
* Hur har internet ändrat ditt läsbeteende?
- Det har gjort det avsevärt lättare att få tag på texter i utländsk press, vilket jag uppskattar. Jag beställer ofta böcker på nätet.

* Vilka tidningar eller info hämtar du från internet?
- Jag läser DN och Sydsvenskan på nätet.

* Ditt husorgan är Ystads Allehanda. Hur tycker du den är på papper och digitalt?
- En lokaltidnings uppgift är att bevaka det som händer i regionen, vilket de gör bra på papper och nät.
* Du ger nu ut egna böcker. Är internet någon draghjälp där?
- Nätet gör att jag postar böcker regelbundet vilket är kul.

KOMMANDE: Tidning för jägare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar