måndag 28 september 2015

Mycket slit på land för njutning på vattnet

Vad kan en 
land-
krabba bry sig om båtar?
Jag bor nära vatten och kan varje dag se små båtar guppa invid en brygga.
Snart är det dags för dem att komma upp på land.
Det är intressant, för det bråkas om hur uppläggningsplatsen ska vara för båtarna nära mig.
Tidningen Praktiskt Båtägande kan vara en guide.

Temat i senaste numret är nämligen upptagning. Men här finns inga tips för de enkla båtar nära mig. De vänds upp och ner på stockar.
"Riktiga" båtar kräver kärlek - och jobb. Efterfest kallar tidningen det när båten är på land. Fest är det sociala umgänget och det kan behövas. Om det så bara är en sval öl när de pustar ut på en bänk. Annars är det mest slit.


En lyftkran behövs nog för att få upp båten. Stöttar ska fixas till om alla finns kvar. Spola rent, kontrollera skador, tömma ut vatten, kolla oljan, fryssäkra toa och pump, montera av propellern, ta hem lös elektronik och annat stöldbegärligt, skydda tampar och en hel del till, täcka båten...
Åtta sidor med test av högtryckstvättar passar bra när båten ska spolas ren.


Mycket jobb är det också med att lura tjuvar som kan dyka upp under vinterförvaringen.
Allt illustreras med mängder av småbilder med instruktioner så det är lätt att tro att båtägarna är nybörjare som behöver lära sig.
Andra sidor handlar om praktiska tips. Snygga till skavanker med att slå  in plast precis som i en bil. Fixa själv nya linor och tampar - ett riktigt "pillejobb". Alla råd och tips visas i mängder av småbilder - jag räknar till 98 stycken i lite mer än frimärksstorlek.


Många andra småbilder finns i reportagen. På fyra inledande sidor från mässor blev det för plottrigt och inget gav något intryck.
Samma kan jag säga om uppslaget "inspiration" från ett stopp på en ö utanför Åstol. Mest blev det båtar som ligger i hamn, lite som när badstränder illustreras med packade solstolar. En bra stor inbjudande bild hade jag gärna sett även om öppningsuppslaget var dramatiskt.


En norsk segelbåt beskrivs som en svärmorsdröm och ett pensionärspar har hittat sin drömbåt, en klassiker av uppdaterad 70-talsmodell. Här blir det också en syn av insidan. Rymlig ruff med bäddar, litet pentry, öppen och fin förarplats, soldäck med soffa. Men precis som när jag tittar i tidningar om husvagnar och husbilar är det för mycket brun fanér.

Titeln på magasinet är rätt, med betoning på Praktiskt. Inget glassigt och lyxigt. Layouten är rak och klar, texterna korta och  lättlästa. Även typsnittet Seriffer i notiser och bildtexter, som jag brukar klaga på, har bra svärta och når ögat.
En matig tidning som räcker länge för läsarna.
"Meckandet är halva nöjet för en båtägare", säger en seglingsentusiast nära mig. Själv tycker jag största nöjet är att från bryggan se båtarna ute på ett spegelblankt sund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar