måndag 21 september 2015

Smålänningar kostar på sina magasin


Smålänningar snålar inte alltid.
Inte om de jobbar med möbler och glas och satsar på annonsmagasin.
Då är det fina gatan och hög kvalité. Fint och dyrt papper, klass på trycket. Proffsiga bilder och ofta bra texter. Gratis till kunderna.
Svenssons, som gör möbler med Lammhult som utgångspunkt, och Glasriket har satsat på var sin typ av magasin.


Den här typen av annonsmagasin kan bli ett hot mot flera specialtidningar. Svenssons är en bra bit på väg med att mixa bra läsning och visa produkter som säljs i de egna butikerna.
Artiklarna handlar förstås om personer som är involverade i möblerna som de säljer.
Texterna är i en del fall skrivna av journalister som "bytt sida", men bilderna är från reklamfotografer. Det gör att det blir mer katalog och konkurrerar inte med traditionella heminredningsmagasin.


Jag har skrivit om c/o Svenssons förut och magasinet har blivit hyllat för sin form och sitt innehåll. Den stilen fortsätter de med. Exklusiva möbler att titta på med avbrott för några artiklar. 100 påkostade sidor.
Hur kunderna fångar in magasinet är en annan sak. När jag häromdagen gick runt i deras Malmöbutik fanns stora staplar på olika håll av sommarens magasin som tydligen inte gått åt.


Glasriket visar en annan variant när smålänningar kostar på sig.
Blankt papper, proffsiga annonsbilder, snygg layout. Men texterna är inte lika bra. Typsnittet är i minsta laget och griper inte ögat direkt. Inga namn på skribenterna finns. Allt är mera annons och produktinfo om glasbrukens inriktning och produkter presenterat i en annorlunda förpackning.


Visst finns här mycket om och kring ett besök i glasriket men inget har den journalistiska spänsten i reportagen.
Unga konstnärer har blåst liv i Boda, i Målerås satsas det inte på massproduktion, Skrufs är ett familjeföretag med egen profil och tre mästare berättar om hur de skapar sin stil.
Snyggt presenterat, men ändå inte i en stil som ett "riktigt" magasin som lyfter personer i en verksamhet.


Ett uppslag om aktiva upplevelser i glasriket - cykla, paddla, vandra, glida på linbana eller skidåkning på vintern - schabblades bort i en konstgjord presentation. Rubrikordet "Outdoor" kan inte heller suga in läsaren till några upplevelser.
En heldag i Kosta visas med bilder och klockslag men blev också alldeles för tillgjort.
Just detta att det inte är den journalistiska reportagestilen gör att den inte är ett hot mot etablerades magasin.
Jag har sett andra annonsmagasin som är "farligare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar