torsdag 25 juni 2015

Syre vill vara en frisk fläkt på papper

Papperstidningar behöver friskt syre för att överleva i det nya medielandskapet. 
Syre heter en ny tidning som vill slå sig in.

En snygg logo och förstasida drar blickarna till sig. Men inga signaler om vad det är för tidning. Bara en liten knappt synlig rad säger "för dig som vill förändra världen".
Syre är "Sveriges första fristående gröna nyhetsmagasin" och kommer en gång i veckan.


Syre ska inte locka lösnummerköpare i välfyllda tidningshyllor. Syre går bara att prenumerera på. Nu är de uppe i 4 000 exemplar.
 

Grönt och gult är bra signaler från naturen och även i Syre. Grönt inramar omslaget och gult är signalfläckar över rubriker på insidorna.  
Annars är det bara vitt papper, svart text och färgbilder.
Layouten är en rak och enkel, texten mycket tydligt. Läsaren får lätt att ta till sig budskapet.

Drömmen om Europa.
Två aktuella ämnen ger tyngd i det här numret (det sista i maj): Migranter och romer.
Mängder av flyktingar från Afrika och Asien drömmer om
Europa. En farlig flykt i båtar över Medelhavet är  en desperat chans att ta sig vidare. Höga stängsel är bara ett av hindren. Syre tar upp faser i flyktingvågor från 40-talet fram till i dag och ger en förklaring till varför stängsel satts upp.
Romer är det accepterade ordet i dag, men det fanns förut ett nu förbjudet ord om folkgruppen. Ett ord som ännu dyker upp. Romani är ett språk där många ord nu används i vardagssvenskan: haja, lack, lattjo, pröjsa, tjacka...
En bakgrund om romer.
I övrigt är det korta artiklar om bankerna och pengar, kortare arbetsdag, medietystnad i Burundi, Nato och Putin, byggprojekt i känsliga miljöer. Mest sammanställningar från det aktuella mediebruset.
Som lite lättsammare avslutar ett korsord.


Syre kan vara en frisk fläkt bland papperstidningar och ha ett angeläget budskap.
Men jag anar att det ändå kan bli tufft att överleva.  Ingen enda annons hjälper till med finansieringen. Bara prenumeranternas välvilja är stöd. "Fler behöver Syre och Syre behöver fler" heter det också i värvningskampanjen.  De 4000 som nappat hittills räcker nog inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar