måndag 1 juni 2015

Ut med grabbarna - in med kvinnor

Män och bilar.
Motorbranschen i korthet.
Men kvinnor finns också, både i branschens jobb och som bilister, ofta med en lite annan syn på bilens funktioner och användning.
Motorbranschens egen tidning, som heter MOTOR

BRANSCHEN, signalerar bara män.
Den kvinnliga redaktionsledningen tyckte det var lite fel.
För att lyfta fram kvinnorna gjorde de ett helt nummer med bara kvinnor.

Riktigt till hundra procent tog de inte över. I senaste "mansnumret" fanns 46 bilder med män. I "kvinnonumret" också kvinnor i 46 bilder. Jämlikt.
Branschens nye vd inleder sin ledare med att han "inte hade en aaaaaning" om något. Mest då om branschens stora bredd. I slutraderna kommer han in på att det är speciellt kul att detta nummer har en tydlig profil på att kvinnor som finns och verkar i branschen.


Sen tar kvinnorna över.
En verkstadscoach är "ett riktigt smörjmedel", M-politiker vill ha bilfria centrum, Kajsa i Karlstad, nu 80 år, har varit en framgångsrik Volvosäljare. När tredje generationen tog över företaget lyften fler kvinnor fram som chefer.
Tjejer finns som jobbar med att lackera bilar eller något administrativt, en är vd för en lastvagnsfirma, en kämpar för ökad lastbilstrafik.
När tidningen kommer till granskning av styrelser i branschen, så är bara en av tretton kvinnor.

Män är experter
Sett på layouten så är det ingen skillnad på män och kvinnors syn att fånga in läsningen. Den grafiska profilen är likadan. Allt är lätt att ta till sig för ögat.
I två olika krönikörer finns en skillnad.

Lite skillnad i män och kvinnors syn på bilar kan finnas hos krönikörerna. Robban Aschberg hyllar sina gamla bilar, enkla, pålitliga,  men absolut inga statusprylar. Annika Creutzer bekymrar sig över att lyxbilar inte längre är en signal på lyx. Allt för många kan nu komma åt de vräkigaste bilarna.
På slutet kommer experterna och svarar på frågor. Hit räckteinte kvinnosatsningen. Experterna är män. Stadigt bredbenta med armarna i kort eller i höfthållning.


Ing-Cathrin Nilsson (bild t h) är chefredaktör och har hållit i kvinnosatsningen.
*Vilka problem var det med att få in kvinnor i temat?
- Att de är i klar minoritet förstås och inte i så stor utsträckning i styrelser, seminarier, debatter.
Och vi ville ju inte ändra tidningens rytm och vinjetter bara för att få med kvinnor, utan hitta kvinnor som "höll väl" för ett branschallmänt läsarintresse i varje avdelning.


*Var finns/jobbar kvinnor inom motorbranschen?
I styrelserna är lastbilssidan kvinnobäst, faktiskt över rikssnittet.
Bland anställda är det högre procentuell andel kvinnor bland bilsäljarna än bland bilmekanikerna, men som kundmottagre finns en del och givetvis på kontoren.
Lackering har dock på senare år lockat allt fler tjejer, det märks inte minst i utbildningarna.


*Hur skiljer sig mäns och kvinnors sätt att läsa om bilar?
- Ingen aning, vi är ju ingen biltidning utan en branschtidning.
- Men när det gäller kvinnor som bilköpare finns många studier som visar att kvinnor oftare ser till funktion; att barnvagnen går in, handväskan får plats och har fickparkeringshjälp, medan männen oftare ser till hästkrafter, design och komfort.


*Hur bilintresserad är du själv?
- Inte det minsta, för mig har bilen alltid varit enbart transportmedel och dragfordon.
- Men något lite har förstås intresset ökat sedan jag började
Grabbigast, enligt chefredaktören
här, inte minst för branschfrågorna.
- Jag börjar mer och mer att se bilen som en suverän oumbärlig mobilitets- och frihetsdrabant och mindre som en miljöbov.


*Vilken är den mest grabbiga bild du har från motorbranschen?
- I tidningen Motorbranschen är det näst senaste numret, åtminstone under de senaste två åren.
Bland biltidningar är jag inte tillräckligt bevandrad för att våga sovra ut någon … någon James Bondbild kanske …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar