söndag 5 oktober 2014

Smått och piggt med vinnarchans


Ica gör det stort och smått.
Stort i reklamen, smått i intern info.
Goda Affärer och Hållbar Hälsa heter två små pigga interntidningar.
Både har chansen att vinna ett Publishingpris.


Goda Affärer ska inspirera personalen som arbetar i butikerna i hållbarhetsfrågor.
Det kan vara friska frukostval med kaffe, äggmackor eller fruktbomber - allt med varor från Ica.
En lättsam guide görs mellan frysta och färska varor.
I Rottne i Småland har Ica supermarket dragit igång ett träningsprogram som lockar många kunder varje tisdagskväll. Löpning och styrketräning kombinerat med lämpliga inköpstips i affären. En dubbel framgång: kunderna blev piggare och försäljningen ökade.


I skånska Grevie lagas lunchlådor för att minska svinnet av varor i butiken. Lådorna går åt och kunderna köper mera drickbart och frukt till.
Ica ska också anställa 2000 unga personer som haft det lite svårt med att ge dem sitt första jobb. En handlare i Västerås har tagit i tolv unga.
Allt är piggt presenterad i A5-format, korta texter, enkel lättläst layout. I det lilla formatet blir texten i lite mindre grad, men fullt läsbar.



Hållbar Hälsa är i lite större format, mitt emellan A5 och A4 och blankare papper. Tidningen vänder sig till personal som vill må bättre genom att träna. Tonen är hurtfrisk och stimulerande.

I Västerås har lönekontoret ett gympass varje morgon. En chef i Älvsjö lockades att börja cykla. Nu trampar han varje vecka och kombinerar med annan träning. En affär i Göteborg satsade på ett gym i källaren för de som inte hinner till något vanligt gym.
Kroppen mår bra av träning och vad som händer i hjärnan reds ut i en artikel.


En Hälsoportal har startats där anställda får tips på varor med bra priser som de kan handla genom att använda friskvårdsbidraget.
Själva presentationen av Hälsoportalen, med svag vit text i röd bakgrund, kunde gjorts bättre med lite tydligare text.


Glada friska människor kommer fram och inspirerar säkert andra.
Båda tidningar tävlar om ett Publishingpris och satt jag i juryn skulle det vara starka kandidater. De mindre formaten och papperstyperna tycker jag gör dem intressanta, de sitter bra i handen och lockar lätt till läsning.


FOTNOT: Båda Icatidningarna görs av Intellecta Corporate.
Juryn för Publishingpriset poängsätter grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll och användbarhet.
grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll samt användbarhet - See more at: http://www.popkom.se/publishingpriset#sthash.qzAPiZFj.dpuf
grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll samt användbarhet - See more at: http://www.popkom.se/publishingpriset#sthash.qzAPiZFj.dpuf
grafisk design, textinnehåll, visuellt innehåll samt användbarhet - See more at: http://www.popkom.se/publishingpriset#sthash.qzAPiZFj.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar