söndag 23 februari 2014

Mycket konstgjort för "perfekta" kvinnor

I vårsolens blekhet kan det kännas tufft att komma i form.
Kan en träningstidning ge en kick?
ShapeUp dök upp i veckan och blänkte med ”Ny tidning” i tidningsstället.
Detta bara dagarna efter ett liknande magasin lanserades: Womens Health.
Jag är inte säker på att någon av dem ger kvinnor en kick.

En smal modell och några hetsande rubriker möter läsaren från omslaget.
”Platt mage” kör många tidningar med flera gånger om året. En mål som sällan nås.
Andra ord är lika välkända: Stark, smal, snygg, bränner fett, friskare, perfekt hy…
Inget känns nytt eller ser ovanligt ut i ett hurtigt magasin som vänder sig till kvinnor.

Mycket är sminkreklam.
De tre signalorden från omslaget - stark, smal, snygg - går igen i hela tidningen. Glad och bländvita tänder i ett leende. Visst finns träningsprogram som kanske kan leda fram till bilden.
Men de flesta sidor handlar om att äta och dricka rätt och gott, klä sig i rätt kläder, sköta hyn och piffa upp med smink och läppstift. Den sista finputsningen.
Väldigt många av de här sidorna ligger mer åt produktreklam än konsumenttest. Visst sätter testare betyg på grejerna, men det är mycket subjektivt.

Tydliga varumärken i "testerna".
Saker som ”testas” visas i stora bilder med förpackningar och märken. Blandat med alla annonser flyter det lätt ihop till en enda reklamtidning. Layouten är också tjejig med rosa och mycket plock.
De flesta texterna, som inte är rak produktreklam, har skrivits av chefredaktören Beatrice Palm. Typsnittet gör att texter är de mest lättlästa jag sett på länge utan att vara klumpigt och övertydligt och det ska de ha beröm för.

Platt mage med Jennifers metod?
Träningsbilder visar att det krävs lite ansträngning: bli stark på tre veckors, fixa en snygg rygg med fem övningar, få bästa rumpan med olika rörelser eller kör de nyaste passen på gymmen.
Fotomodellen Jennifer Åkerman visar också sina bästa övningar för magen - den som ska bli platt. Hon går dock sällan på gym utan håller kroppen i form med dans och att äta nyttigt.

För mycket Photoshop gör bilderna onaturliga.
Jag reagerar främst på flera bilder som ser onaturliga ut. Här är det photoshoppat för att göra det vackrare. I verkligheten ser personerna inte ut så här.
Främst bilderna på fitnessbloggaren Alexandra Bring ser mera ut som någon Barbiedocka. Nu tränar hon visst hårt, men bilderna är förvanskade.

Tufft program som ger stark kropp.
En tidning som visar det svettiga och flåsiga för att nå ett mål kanske inte är lockande, men här är det för mycket yta och spackel.
Jag tror att både ShapeUp och Womens Healts får svårt att klara sig. För att fånga in läsare måste en tidning vara annorlunda i form och sättet att presentera innehållet.
Det har inte ShapeUp och Womens Health.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar