måndag 3 mars 2014

Måttligheten är stor i Motorföraren

Plus 9 000 exemplar!
Det skulle få vilken tidningsutgivare som helst att jubla och fira.
MOTOR-

FÖRAREN är en tidning som lyckats med den stora ökningen.
Men det firas nog inte med bubbel.
Motorföraren är medlemstidning för Motormännens helnykterhetsförbund.

Rekordökningen
kom inte genom att läsarna kastat sig över tidningen för att den är så bra.

10 000 medlemmar fick prova tidningen gratis under 2013.
Gratis är alltid bra för upplagen.
Inför 2014 sägs flera av provläsarna valt att prenumerera.
Nu återstår att se om det ger ökning även i år.

Ljustestet
Motorföraren glassar inte i layouten.
Om det nu är någon alls. Allt är rakt och enkelt. En stram rubrik överst, text i block och någon bild. Lätt för ögat att fånga in, trots det ser tråkigt ut. Typsnittet i texten är ganska litet med gott om luft mellan raderna. Lite större grad i texten hade gett ett lyft. Nu ger allt ett lätt intryck av att vara blekt.

Alla alkomätare är inte bra.
Ett stort och lite överraskande reportage är test av alkomätare! Behövs det egentligen bland Motorförarens läsare? Tydligen angeläget eftersom de testat mätare i samarbete med NTF. Av 34 testade blev 11 underkända.
Motorföraren har dock det bästa och enklaste rådet - låt bilen stå hela dagen efter en fest.


Tester är dominerade artiklar i hela tidningen. Nästan alla reportage går ut på det:
En äldre medarbetare går igenom kursen för at
t bli taxiförare.
Mobilen i bilen granskas med olika appar och möjlighet att fjärrstyra en del i bilen.
Bästa extraljusen för bättre nattsyn är ett reportage i samarbete med en motorsporttidning.

Lyxig camping testas.
En lyxig personbil och en fyrhjulsdriven jeep provkörs. Ett ganska snällt test där en del plus och minus hittas. Mest blev det en kort presentation.
Chefredaktören tog bil och husvagn och körde till en av Medelhavets lyxigaste campingar nära Venedig. En textmix av reklam för anläggningen och medarbetarens erfarenheter av körning och kostnader för resan.
Blek svårläst text på plocksidor.
En lagom dos konsumentinfo med lite småtråkiga texter och stram form. Måttlighet kan vi säga. Fest och glans är inget för Motorföraren - men de ger medlemmarna lite kunskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar