måndag 17 februari 2014

Färgstarkt men inte mycket nytt för kvinnor

Vem vill inte komma i form och hitta sitt bästa jag utan pekpinnar och förbud?
I den bleka vårsolen känns det lockande.
Womens’ Health är ett amerikanskt magasin som nu smyger in på den svenska marknaden. Nu får kvinnor en dos av detta - på eget språk. Där är skillnaden. Form och innehåll är som förlagan. Mycket är översatt.

Röriga öppningssidor.
Jag har svårt att få struktur på det första 40 sidorna. Plottrigt där vänstersidan har små korta bitar med tips om träning, hälsa, mat, sex, skönhet… Texter och rubriker är en blandning av olika stilar, alla inte helt lättlästa. Plattor och färger här och där.
På högersidan ligger annonser. Allt flyter samman i färgstarka uppslag där det är lätt att förvirras om det är redaktionellt eller annons.
Träningsschema som setts förut.
Tonen är hurtfrisk och uppmanande rakt igenom: Bli ditt bästa jag… finn dig själv på 30 sekunder eller 30 minuter… så fajtar du stressen… 8 tips som ger dig mertid… stark, stolt och smidig… hetare sex…
15 minuters träning för att boosta fettförbränningen känns inte så ansträngande. Den som vill ta i mera får råd om en träningsvecka med bara söndag som vilodag.
Bling och bläng räcker långt.
Jag kan se en fyndig rubrik - Läcker rören? - och kul illustration av ett läckande avloppsrör. Men det är inte handlar om detta…
En kul rubrik till: Drick dig snygg! En mixad grönsaksdrink gör underverk.
Annars räcker det med att sköta kropp och hud, äta nyttigt av grönsaker, hänga på sig bling och bläng och fräcka armband,
Mat, mode, sex och karriär - samma som andra kvinnotidningar satsar på.

Sminktips i samma form som andra magasin.
Ingen svensk personlig profil kommer fram. I två korta texter ger namngivna kvinnor sina tips och det finns även fyra andra som får illustrera med goda råd på rätt mat. Resten känns lite opersonligt med fotomodeller i bilder.
En kort text om Drew Barrymore hade jag nog bytt ut mot någon stark svensk personlighet.
Nya ställningar för sex - också träning.
En riktigt svettig satsning gör WH:  ett eget halvmaraton med träningsprogram. På 14 veckor - magasinet kom ut vecka 4 - ska kvinnorna få upp flåset för att fixa loppet. Jag tror de klarar det.
Och tipsen för att maxa njutningen av sex är också ett träningsprogram.
Däremot är jag inte lika säker på att Womens Health klarar att fånga in läsare.
Träningsmagasin finns det flera av och månadstidningar riktade till kvinnor satsar på träning och hälsa.
Men Womens Health klarar sig nog med de många feta annonserna och den amerikanska förlagan i ryggen.

Och visst är den färgstark för att möta våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar