måndag 8 oktober 2012

Måndagskrönika: Dags för en stopplista med rubrikord på sportsidorna!



Rekordpriser på guld!
Rekord i guld på kvällspressens sportsidor!
Guld, guld, guld, guld, guld, guld…

Ordet skriker mot läsaren från löpsedlar, förstasidor och insidorna.
Det kan finnas fem-sex GULD på varje uppslag och då har jag inte alltid räknat ”tuben” - vinjetten som ligger överst. Där står det också guld.


Jag följer Expressens edition som heter Kvällsposten.
Den kommer ut i Sydsverige, men görs i Stockholm.
Denna sydliga edition började redan i januari vid Malmö FF:s träningsläger i USA att tjata om guld.

Sen har det fortsatt vid nästan varje match under säsongen.

När det drar ihop till slutstriden tjatas det varje dag.
Börja bara med GULD.

Blås upp det i fyra-fem centimeter höga bokstäver.
Lägg till något ord:
…jakten …dramat …rysaren …frossan …jokern…  vapnet… jublet… hjälten… skrällen… striden… ruschen… kandidaterna…
Haka på en liten undre rad, pratig, mångordig och med en längd som en kort notis.

När guldet är klart kommer löpsedlar med GULD som spelare och supportrar ska vifta med.
Det var kul för 10-15 år sedan, nu har det gått inflation i dem.
Även lokaltidningarna har hakat på.


Hade jag haft en roll på tidningen skulle jag för länge sen infört en stopplista på utslitna ord:

Guld. Miljoner. Europa.

Super. Succé. Stjärnan.
Revansch. Replik. Kung.


Här är det en uppvisning i brist på entusiasm, kreativitet och språklig fantasi.

Inte minsta märkligt att läsarna tröttnar och upplagan rasar.
Sidorna är redan mallade i standardformer. Basord, som de ovan, är inskrivna. Grafikern fyller på med några lämpliga ord.
Redigerare - som förut läste texterna, tittade på bilderna, kopplade ihop, spånade och skapade överraskande sidor - de finns inte längre.


Jag spetsar förstås lite, men det här ligger väldigt nära.
Jag pratade med en som jobbar på sporten och har en viss roll. Han sa att tidningarna i dag söker snitsare på redigeringsprogrammet Indesign. Det journalistiska och språkkunnandet följer inte med.

Det är bara att se hur det är.
Layoutlekar med grafik och bilder kan ibland ge fint lyft åt sidorna.

Men ord saknas i rubriker, ord som ska fånga in läsaren att ta till sig texten.
Jag kan ibland tycka att kvällstidningar har fyndiga ordlekar - men de finns inte på sportsidorna.
Jag tror att det finns även på sporten.
Börja med en stopplista på de utslitna orden - släpp loss det fria tänkandet.

1 kommentar:

  1. Jävligt bra fångat, Björn. Denna röriga Guldfrossa har retat upp mig. Jag får en känsla av att det råder panik. "Vi öser på. Upplagan måste upp". Björn satte skott i pälsen på Kvällsposten!

    SvaraRadera