söndag 30 september 2012

Två systrar vill fånga in unga kvinnor

Två unga kvinnor med en dröm om en egen tidning.
Det blev c/o HANNAH&AMANDA
Bakom namnen döljer sig systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman.
Båda två strålar välsminkade, glada och leende på omslaget.

Något som de aldrig kunde drömma om har blivit verklighet - ett alldeles eget magasin fyllt med ”allt vi gillar och tycker är viktigt” och att ”det skulle bli så bra och fint”.
En dröm som de haft sedan barnsben, skriver de i programförklaringen.
Nu hälsas läsarna ”välkommen till vår värld.”

 
Den världen börjar med den osminkade sanningen - de behöver stylas och fixas till inför omslagsbilden.
Tipset ges också till andra småbarnsmammor med ropet ”Gör om mig!” hur de vågar byta stil (bild ovan).

Kvinnokroppen får en analys, råd ges om hur dagen styrs upp, tjejmiddag med fin dukning och lite prat är en avkoppling. Saknaden av sex i parförhållanden tas upp. Mammaporr  och lite läsning av tantsnusk får en genomgång.
Många sidor innehåller stora bilder på burkar och flaskor med smink, saker som de säkert fått gratis och kan ses som reklam (bild ovan t h). Samma finns på en del modesidor.

 
Tre reportage ger dock lite tyngd. Kvinnan som adopterade ett embryo i Lettland (bild ovan), två kvinnor berättar om våldtäkt och bröstcancer. Laila Bagge finns i en stor intervju.

Layouten på plocksidorna är ”tjejigt pigg” - som om de lekt med tuschpenna på pappret - dragit linjer, cirklar, streck och ramar kring text och bilder, allt lagt lite huller om buller.
Reportagesidorna har en stramare och klassisk stil. Bra bilder dras upp stort, text i raka block (bilder t h).
Båda layoutstilarna känns igen från andra kvinnotidningar.

Systrarna har gett allt de gillar och själva 
vill läsa om. Jag har sett programförklaringen förut när tjejer startat eller tagit över en tidning.
Det här är inte ”min” tidning och jag ska vara försiktig när jag tvekar om överlevnaden.

Räcker det för att fånga in kvinnliga läsare?

Det är en svår nisch.
Tidigare i år har Tjejliv, Egoboost och nu senast Chic lagts ner.
Nu finns Aftonbladet bakom Hannah och Amanda och 
magasinet kommer varje månad som bilaga. Den hamnar därför framme vid kassorna i affärerna.
Men signalerna på omslaget är inte tillräckliga och bara logon är svår att fånga in.
Hannah och Amanda får det tufft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar