söndag 16 september 2012

Den vågar sticka upp till 100 procent

Gratis kan vara lönsamt - som i Östersund.
Här sticker gratistidningen 100 procent Östersund upp i ett område där lokaltidningarna LT och ÖP, ägt av Mittmedia, har monopol.
För sitt sjunde året visar 100 procent Östersund starka plussiffror i omsättning och vinst.
Utan pengar men med en jäkla vilja startades tidningen.

- Vi ville se om det var möjligt, säger chef-
redaktören Gunnel Edvardsson i ett mejl. Ordet gratistidning hade en väldigt negativ klang och vi ville använda konceptet till att göra en bra och läsvärd journalistisk produkt.

Vad är det då de fått ihop i Östersund?
Jag bläddrar i tre månadstidningar, tabloider på mellan 42 och 52 sidor.

Människor lyfts fram. En företagsledare finns alltid med. City får flera sidor där profiler intervjuas (bild längst ned). Jobb är en avdelning där någon får berätta om hur man lyckas.
En ung ton syns både på omslag och insidor. En tjej importerade en klassisk jänkarbil, en annan tjej reder ut om rädsla kan påverkas. Fyra unga får svara på frågan ”Om du var president” (bild ovan). Musik och nöje får alltid några sidor med bra bilder till (bild t h).

- I en undersökning för några år sen såg vi att fördelningen över läsarnas åldrar är jämn, men något fler kvinnor läser, säger Gunnel Edvardsson.
- Alla som bor i Östersunds kommun har ju en gemensam sak - att vi bor här.

Tidningens namn pumpas in med självförtroende på nästan alla sidor.
100 procent… jobb…krönika…city…juridik...yoga…hälsa…
Det är fasta innehållspunkter.
Men 100 procent annonser är det inte riktigt, men ändå späckat.
Både stora och mindre annonsörer visar på bredden.
- Räknar man enbart på gratistidningsmarknaden i Östersund är vi klart dominerande, men 100 procent har vi inte, säger Gunnel Edvardsson. ett uppslag rycker jag till.
Festkonsult Pia Sava föreslår inglasning av torget och en rejäl fest (bild).
Vad är det här..?
Sen upptäcker jag att jag missat vinjetten - satir.
Det verkar vara en variant av Grönköpings Veckoblad, omsatt till Östersund. På ett lättsamt sätt raljeras det över kommunalpolitiken. Förmodligen roar och retar det pamparna - och läsarna också.

En matsida finns förstås och Motor med biltester, en avdelning som känns igen i flera gratis-
tidningar.
Däremot hittar jag inget om sport. Det är en bit som många gratistidningar missar.
I varje nummer får en näraliggande ort ett tema. Här handlar det mest om företag och verksamheter.
På slutet kommer Kalendern med allt som händer och många nöjesannonser.
Men nyhetstempo kan ingen månadstidning ha.

- En
undersökning visar att vi är kommunens mest lästa tidning per utgåva, säger Gunnel Edvardsson.
Hade jag bott i Östersund hade jag nog läst en hel del. Därmed inte sagt att allt är 100 procent bra.
Layouten är ganska traditionell. Texterna har lagom längd och journalistisk spänst, bilderna är fina och ger ett lyft.
100 procent Östersund har lyckats bra med den egna målsättningen att tvätta bort den negativa klang som gratistidning kan ha.

I VECKAN:
Från dagligt till söndagstidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar