Affärsresenärernas egen gratistidning förstärker intrycket.
Affärsresenären heter tidningen och finns bland annat på flygplatser och andra platser där målgruppen rör sig
Påkostad med glänsande papper och annonsspäckad, men inte helt lättläst.
Första intrycket vid genombläddring är att det bara är ett tjusigt annonsmagasin.
67 sidor av 132 är annonser som domineras mycket av hotell och konferensanläggningar, med eller uta
God mat hör förstås till detta.
Krögaren Danyel Couet, (bild) som driver flera exklusiva restauranger, inleder med åtta sidor.
Lite längre fram dyker ett krögarpar upp som gett Karlstads Airport ”kvalitetskrubb”. Det sista rubrikordet kan överraska lite, då paret hyllas för att ha lyft flygplatsmaten flera nivåer.
Några sidor framåt kommer en kvinnligt bonde i Jämtland som satsar på exklusiva ostar av fårmjölk med inspiration från Frankrike.
Mycket ”kvalitetskrubb” för resande affärsfolk.
Texterna är lätta att ta till sig.
Tyngre blir läsningen på de andra reportagen: krishantering för affärsmän på utlandsresa och Japans skakiga ekonomi.
Här blev det mera affärsspråk och mindre journalistisk rapphet.
Riktigt motigt blir det på tema-
sidorna om utbildning (bild t h). Här kör det ihop sig för mycket. Ett sådant tema måste vara läslockande.
All text ger ett grått och blekt intryck. Halvfeta ingångsord och blankrad som pauser saknas i textblocken. På en del ställen är det någon blankrad, men det räcker inte.
När flera textblock kan vara en decimeter långa utan att någonstans börja på ny rad då blir det mer en uppvisning i hur det absolut inte får se ut.
Åtta sidor om ledigt jeansmode (bild ovan) är som hämtat ur vilken modetidning som helst.
Säkert en bra mix som passar läsarna, men något bör göras åt läsbarheten.
Layouten är stram, sidorna har lite luft och med lagom långa texter. Men jag reagerar på att det ändå är lite svårläst. Texten kunde varit större och typsnittet klarare. Är det tänkt att tidningen ska läsas i rörlig miljö eller pauser i resandet, så bör den vara lättare att läsa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar