måndag 17 oktober 2016

För vinnare i bostadsrallyt

Bostads-
marknaden är het med stigande priser.
En tidning som bevakar den marknaden kan behövas. 
RUM Bostad är ”för dig som ska köpa eller sälja bostad” och kallar sig ”Sveriges bostadstidning”.
Innehållet är mera ett reklamblad för mäklare.
Tonen i innehållet är klar: köp din bostad och bli rik på den.
Sådan är också verkligheten, så visst kan det väl också vara en konsumenttidning för köpare och säljare.
 
Ett dominerade reportage handlar ett par som under 11 år gjort sina bostadsresor, från flytten hemifrån till i dag (bild ovan). Flera lägenheter har det blivit, alla har de renoverat lite och sålt med vinster på flera hundratusen. Den senaste försäljningen blev ett riktigt ”klipp”. När de blev sambos och sålde sina respektive lägenheter blev den sammanlagda vinsten 2.5 miljoner kronor. Nu bor de i en fyra i ett attraktivt läge i innerstaden i Stockholm.
Liknande är tonen i reportaget ”Konsten att välja rätt mäklare”. Här är det toppmäklare som sålt bäst och ger sina tips. En mäklare säger också att han vill att säljaren ska få bäst betalt, men reserverar sig med att egna intressent inte får gå före kundernas.
En annan mäklare är krönikör och säger att alla borde flytta till Malmö. Det hakas på med en artikel om lämpliga nybyggen av bostadsrätter med havsläge som snart är inflyttningsklara. Bilderna är hämtade från byggföretagens reklamblad och texten beskriver hur lägenheterna är.

Renovering av lägenheten är det många som ger sig på – för att fräscha upp en nyinköpt eller för att höja värdet inför försäljningen. Råd ges om att göra rätt och tänka på alla tillstånd och lagar.
En lättsam tittgrej är bilder på olika Attefallshus (bild ovan), vad det nu har att göra med lägenheter och bostadsrätter. Sju olika hus visas, bilder och fakta är hämtat från tillverkarnas kataloger.
Marknadens snyggaste kök är av samma  - produktbilder från företag.
All time high för bostadsrätter. I en kort, diskret krönika varnar dock en privatekonom om att hon förbereder sig på en bostadsbubbla.

Layouten är rak och enkel och lätt att läsa. Grafiken till paret som gjort bostadsresan är det enda som är lite ”extra”.
Texterna tycker jag saknar journalistisk spänst. Det är mera i stilen som ges i produkt- och reklamkataloger. Inte heller bildjournalistiken är något extra. Det är dock raka signaler om husens exteriör och lägenheters interiör – som i kataloger.
RUM Bostad kommer varannan vecka och priset är 20 kronor. För det priset kan ingen klaga på att de köpt något som inte ger valuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar