måndag 30 maj 2016

Läckra bilder och recept räcker inte

 
Ännu mer mat och baka.
Tv-tablåerna är fyllda av program, tidningssidor också och nya magasin dyker upp.
Nu har ett till kommit: BAKA&SYLTA.
Omslaget lyser av entusiastiska, men utslitna ord och fraser:
"...livsnjutare, vi älskar jordgubbar och rabarber... marmelader du inte kan motstå...drömmar om choklad...chokladhimlen...pajerna som får det att vattnas i munnen..."


När jag börjar bläddra lyser läckerheter mot mig, det mesta i rött. Sommarens bär. Jordgubbar, hallon och rabarber. Desserter och ögongodis. Alla får en stor bild på enkelsida och kort beskrivning vad det är.

Sidorna rullar på - chokladgodis, småkakor, pajer, syltade grönsaker, pizzor - 76 sidor.
Men inga recept! Var är de?
Jag går tillbaka och ser att jag missat en röd liten klick på första bilden:
Du hittar alla recept sist i tidningen.


Jag har varit lite skeptisk till att man får leta efter själva recepten på annan plats i tidningen. Jag ser det helst ihop, lätt till hands vid tillagningen.
På de sista 20 sidorna är recepten samlade.
Här finns också de stora läckra bilderna i mindre format bredvid receptet. Det kanske funkar här med de stora bilderna som aptitretare innan tillagningen.


Mellan de läckra bilderna i början finns enkelsidor med saker som kan vara bra att ha när desserterna lagas till. Företagsnamn och priser finns med, ofta också hemsidans adress.
Jag ser det mest som reklam och inte som konsumentinfo. Ingen av sakerna har bedömts på något sätt.
Ett uppslag finns också med info om olika socker och sötningsmedel och en kort guide om hur det framställs.


Men inte en människa finns med i hela magasinet!
Ja, på sidan 3 finns en hälsning från redaktörerna Louise Dandanell Örsted och Åsa Larsson. De säger att i tidningen finns inspiration till olika godsaker.
Visst fångades mina ögon av de läckra bilderna.
Men jag anser att en tidning också måste innehålla människor som gör något och som kan inspirera läsarna.
Nu blir det här är rak blädder- och recepttidning. Samlar man på alla sex nummer som ska komma under året så blir det en hel hög tidningar som ersätter receptböcker. Bara en sådan bok innehåller massor av recept.
Det gör det svårt att tro att tidningen blir så långlivad.


Vackert för ögonen och lätt text att läsa, utom uppslaget med fläder där en del texter försvann i bilderna.
Tävlingar finns det också. Då måste läsaren gå in på Instagram eller Facebook, registrera sig, ange profil och godkänna diverse reklamregler.
Nej, det där känns inte bra och skrämmer nog många läsare.
En tävling hittar jag i tidningen -  vinn en bok om retrokakor. Tre exemplar lottas ut.


Baka&Sylta har grunden från Saveur som med global spridning ger ut böcker och magasin om mat och bakning.
Den svenska varianten ges ut av Burda Nordic i Danmark som även svarar för layouten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar