måndag 23 maj 2016

Bilglädje med fart och färg

Farten finns där.
Körglädjen också.
Snygga bilar svänger på kurviga banor och kör med fronten mot läsaren.
Teknikens värld håller farten och tempot. Form och innehåll känns igen.


Teknikens värld är en gammal inarbetat tidning. Titeln är i dag egentligen lite missvisande. Så mycket teknik är det inte. Det är bilar rakt igenom. I ett litet diskret tillägg vid logon heter den Allt om bilen. Dagens moderna bilar är förstås rullande datorlådor och mycket teknik.
Tester och konsumentinfo är bärande i alla nummer. Bilar, både nya och begagnade testas och får betyg.


I det här numret testas sportbilar. Muskler i motor, maffiga fälgar, läckra former och färger. Och körglädje förstås.
Testet har en stämpel: "Testad av svenska journalister, på svenska vägar för svenska bilister".
20 sidor titt- och läsglädje.
Här kommer också teknik och massor av siffror fram med tio sidor teknisk fakta, utrustning, priser och kostnader.


De flesta bilarna är mest drömmar för vanliga bilister. Tidningen brukar få lite kritik för att de mest testar bilar som inte vanliga bilister kör och att medarbetarna privat "kör omkring" i lyxåk. Chefredaktören Daniel Frodin tar upp lite av det i sin ledare och försvar med att "visst skulle livet vara en ganska tråkig tilldragelse om vi inte tilläts drömma ibland" - och medarbetarna kör omkring i mer eller mindre begagnade bilar, säger han.

Som en motvikt finns också test av begagnade bilar i avdelningen På din sida. 24 modeller i olika klasser får var sitt uppslag med testkörning, priser med uppskattad värdeminskning de kommande åren och serviceintervaller med kostnader.
Bra guide för de som är på jakt efter en begagnad bil.
Några tips och priser finns också. Det är köparens marknad och utbudet är stort. Bilhandlaren måste alltid ha ett pålägg, men bilen behöver inte alltid ha garantier eller vara bättre.


"Körglädje" brukar annars mest vara kopplat till Alfa Romeo och BMW. Tydligen har det nu spritt sig till japanska märken också.
Vad är nu klyschan "körglädje"? På en sida dyker upp en artikel som ska förklara. En förarcoach och testförare hos ett lyxbilsmärke säger att det är "som en kärleksrelation till en människa, något man inte kan mäta, något som får mig att må bra" (bild sist).
Men så ser jag över artikeln en svart strip med "annons" och ett japanskt bilmärke. Bilmärket finns också i slutet på artikeln. Experten kör också en bil av samma märke. Han hyllar bilmärket för att det innehåller så många tekniska lösningar med något magiskt som gjort alla bilar körglada.
Hmm, där försvann lite av trovärdigheten - åtminstone till att körglädje kopplas just till det här japanska bilmärket.


Sommaren är här och jag hade väntat mig ett klassiskt reportage som brukade finnas varje år förr: "Sommarskottet" - den begagnade bilen som redaktionen köper in och kör med en sommar. En mix av konsumentinfo och underhållsläsning. Men artikeln fanns inte, kommer kanske eller så har den spelat ut sin roll.
I stället har redaktionen hittat ett annat test - ett trimotorhlon. En koppling till tävlingssporten triathlon. Tre udda fordon - en fyrhjuling, en Ockelboskoter och gammal bil - ska köras från kust till kust - från Byske havsbad utanför Skellefteå till Mo i Rana i Norge.
Hur det går får läsarna veta i nästa nummer.

Hipstercykel till vänster och "körglädje" till höger.
Massor av bilar, färg, fart och kraftfull layout ger Teknikens värld sina läsare.
Själv föll jag för Oto R elcykel (se bild ovan). Den kallas hipstercykel och har formen av en riktigt gammal motorcykel, men här med elmotor.
Den skulle jag gärna glida fram med på sommarvägar, men 45 000 kr är ett saftigt pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar