måndag 7 december 2015

Tidningen - en liten del i ett köpkoncept

Mat och bak i tv. Fullt i tidningshyllorna.
Finns det plats för fler? Tydligen.
Förlaget Egmont pytsar ut en tidning till:
Bagaren och Kocken.
Denna är en utveckling av Bakat & Gott.

Bagaren och Kocken är också en e-handel där det säljes köksprodukter och näraliggande prylar.
Egmont har flera andra tidningar som satsar mycket på mat och bakning. Säkert finns en del överskottsmaterial utan att det behöver bli skåpmat. Bagaren och Kocken känns fräsch, men inte särskilt originell och profilskapande.
"Sveriges bästa recept" skriver chefredaktören Hélène Mönnich Börjeson. Det gäller att ha självförtroende i en tuff konkurrens.
Kocken inleder det här numret och självklart handlar det om julmat och en lyxig buffé.
Åtta helsidor med läckra rätter och sen följer tre sidor med recepten.

Samma koncept används på andra mat- och bakreportage. Ganska föredömligt för läsaren störs inte av ett svårläst recept som är inlagt i bilden. En metod som en del andra tidningar kör med.
Här följer receptet efteråt i raka, lättlästa spalter. Svart text på vit bakgrund. Enkelt för den som växlar mellan att laga till och kolla i receptet.
Kocken kommer längre fram igen med mat, fest och bubbel till nyår. Bagaren gör dock inget speciellt till den helgen.
Julens kakor får istället kokboksförfattaren Ulrika Davidsson svara för. Sex juliga kakor, alla utan gluten och vitt socker.
 
Rester blir det alltid, särskilt i jul och nyår.
Kocken Paul Svensson, känd från tv, visar husmanskost som passar i två dagar i två olika varianter. Dessutom går det att vinna hans nya bok med många andra rätter, precis som det går att vinna boken med Davidssons kakor.
Det som inte går att vinna kan läsaren köpa.
Femton sidor är tips på köksprylar som oftast finns att köpa i Bagaren och Kockens e-handel.
En artikel handlar om ett kök i retrostil och pastellfärger. Givetvis finns tips att det mesta finns att köpa i e-handeln.
En artikel är från Marrakech med "mysigt, myller och matlust". Allt är hämtat från artikelförfattarens egen bok som förstås finns att köpa.
Nu är detta inte någon fristående tidning utan en del i ett nytt helhetskoncept med tidning, shop och webb.

Åtta sidor annonser finns, utanför det egna konceptet.
När tidskriftsmarknaden hårdnar kan nog fler tidningar haka på konceptet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar