måndag 2 november 2015

Så mycket annorlunda på tvären


A4 - standardformatet. Ett papper som brukar fyllas med text och bilder. Det vanligaste formatet för tidningar.
A4 är ett produktionsbolag som formger många tidningar. Ingen av dem följer ett standardformulär.
I veckan kom deras egen senaste tidning som också heter #4.


Ett spännande format, var min första reaktion när jag höll i tidningen. Den kändes annorlunda. Allt i innehållet gick fram på ett nytt sätt.
Jag vände och vred på tidningen för att komma på hur de skurit pappret. Det var inget jag kände igen. Sen tog jag fram ett A4-papper för att jämföra - och det passade precis! De hade bara vridit på pappret och lagt allt på tvären.
Riktigt fyndigt i sin enkelhet.


Jag brukar annars gilla tidningar i storleken mellan A4 och A5. Ett A4 klippt lite på höjden och bredden. Behändigt och bra. Flera tidningar har gått ner till det formatet.
Kan då #4:as knep, att vrida på ett standrardark, vara en väg för en etablerad tidning att förnya sig och locka kvar läsarna? Tidningen skulle bli lite felplacerad i säljstället där alla står rakt upp. För en ny tidning, eller en one shot som hittat en nisch, skulle det kunna funka med att ge en egen profil.


Nu finns inte #4 i handeln utan den går till byråns kunder för att ge lite inspiration i tidningsmakeri.
Experimenten är flera i grafik och text.
I det här numret är huvudtemat Warszawa. Redaktionen åkte dit och gjorde sina egna reportage om staden. Som guidebok att ta med på resan funkar tidningen inte riktigt. Formatet blir för stort. Här är ett litet format bättre. A4 gjorde för en tid sen en utmärkt guide till New York i det lilla formatet. Men i handen vid bordet är #4 utmärkt.


#4 känns ovanlig att bläddra i. Sidorna blir lite "tunga" på längden och "faller ner", om jag uttrycker det så.
Layouten är rak och uttrycksfull och hade troligen gått hem lika bra om det varit upprätt A4.
Temat Warszawa är markerat med en röd rand i kanten. .
Omslagsbilden kan diskuteras. Kulturpalatset är förstås symbolen för staden. Men det nya, lite trendiga som tidningen söker, kunde illustrerats med någon speciell bild. Kanske svårt, för även de andra bilderna domineras av olika byggnader.


Redaktionen åkte till Warszawa. Det blev en guide på 71 sidor med journalistisk spänst. Stadens historiska punkter med utgång från olika årtal, inleder i en snygg grafik.
Sen smattrar det på i olika block med korta artiklar, mycket i siffernotiser: höjdpunkterna, maten, sederna, kaféerna, drycker, gatukonst, muséer, gallerier, shopping. Flyhänt presentation som går direkt till ögat.


Även några andra artiklar kring Polen finns. Annars inleder en stor intervju med Sveriges tidskrifters vd Kerstin Neld och avslutar med en presentation av fotografen Emil Malmborg och hans bilder.
Bara en sak kan jag klaga lite på i läsbarheten. Typiskt nog är det i en liten notis där det förklaras hur texter blir mest lättläst med rätt typsnitt. Det är lagt i en ljusblå platta med vita bokstäver. En mörkare platta hade gjort det lättare.
Där får jag stöd i mitt klagomål på seriffer. Det gör sig bäst i korta notiser och med större grad än 16 punkter.
Nåja, jag kan godkänna 9 punkter om det är svärta i texten.
#4 har många texter i den graden och typsnittet - och det går helt perfekt att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar