måndag 3 augusti 2015

Elbilen satsar med full laddning



Min nästa bil blir en elbil.
Lite kan väl drömmen leva. Ännu är elbilen för dyr.
ELBILEN i Sverige är en tidning som vill påverka och öka intresset för elbilar.

Entusiasmen är stor och pionjärandan syns.
"En tidning som går med strömmen" heter det i en slogan på omslaget. Både lite fyndigt och inte. Tidningar som "går med strömmen" går det utför med upplagan. Elbilen laddar troligen för en upplageökning. 5 500 exemplar uppges vara upplagan. Det finns alltså stort utrymme för att bli större.
Pionjärandan syns också i sättet att göra tidningen. En del finns att slipa på.
Elbilen är ett ord som finns många rubriker. Lite onödigt att tjata ordet. Heter tidningen Elbilen så vet läsaren vad det handlar om och det behövs inte talas om i rubriker.
"Ladda" och "batterier" är andra ord som ofta dyker upp.
Och på omslaget läser jag orden "varav" och "respektive". Absolut inga rubrikord och inte på omslaget.
Flera rubriker slutar med ett frågetecken. Sällan bra då det ger en osäkerhet. Rappare och rakare lockar bättre.
Annars är layouten rak, enkel och lättläst. Klassiska spaltlinjer. Det fina vita pappret lyfter fram text och bilder.
Fredrik Sandberg heter chefredaktören och han gör mycket: skriver flera artiklar, tar bilder och gör layouten.
Budskapet är klart: elbilen ska lyftas fram på ett positivt sätt. Det mesta går framåt: kommuner satsar på elbilar, elektrisk boom sker i Kalifornien, eldrivna transportbilar överraskar, lastbilar ska testa elvägar.
Men problem lyfts också fram: brist på laddningsställen, svårigheten med att ta hand om uttjänta batterier, andra bilister och poliser som irriterar sig över krypkörande elbilar på motorvägar.
Texterna är mix av information och personliga skrivna i jag-form. Och det syns i både texter och annonser att elindustrin är med och påverkar.
Flera tester sker av olika elbilar. Modellerna är många - från lyxiga Mercedes till ner till Elektro walk - en variant av Segway, men utan styre att hålla sig i.
Roliga trehjulingar finns, sightseeingbåtar på eldrift och kraftbolag bygger ut vindkraften.
En rykande - eller osande - aktuell artikel fick tidningen med när Kina i veckan tilldelades vinter-OS 2022. Den dåliga luften efter alla bilar, bland den värsta i världen, har det pekats på som ett stort problem och fel i att Kina vann omröstningen. Här kan elbilar vara en lösning.
På slutet kommer flera sidor om elcyklar. Tuffa modeller - och dyra. Med priser kring 25 000-30 000 är det nog inga cyklar man ställer ifrån sig utom uppsikt.
En dyr dröm är nog fortfarande elbilen för privatpersoner. Men med sänkta priser, fler laddningsstationer och Elbilen i Sveriges entusiasm, så kan kanske trenden vända. För här pumpas elbilen ut med stort självförtroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar