måndag 10 augusti 2015

Äppelkrig bland tanterna



Äppelkriget har brutit ut i tidningsställen.
Tre familjetidningar bredvid varandra lockar med äppelrecept.
Den fjärde bryter av med ”underbar cheesecake” - och den femte med smulpajer.
Vem vinner och lockar köpare med det här?


Det är inte första gången tidningarna säljer på samma tema. 
Oftast sker det kring storhelger som påsk, pingst och jul. Annars kan det vara köttbullar, pajer eller bakrecept samtidigt.
Det andra säljtemat är korsord. Här verkar siffran vara viktigast - vem har flest? 33, 36, 48 eller 58 som Hemmets Journal klämde till med.

Varje vecka mat och korsord på omslagen. År ut och år in.
Jag beundrar redaktörerna av omslagen som orkar med samma ord och tema. Om det nu inte är datorn som spottar fram allt. Orden är ofta desamma.
Jag frågade en gång en chefredaktör om varför det är så. Chefredaktören ville inte svara av konkurrensskäl.
Troligen beror på att det bevisas att det säljer.


Chefredaktörerna på dessa tidningar har medievärldensbehagligaste chefsjobb. Här finns inga krav på kreativitet och förnyelse. Det är att sitta vid ett självspelande piano och se till att inte så mycket förändras.
Och varför förändra något som går hem hos läsarna? Upplagan för tidningarna är stabil. Minskningar finns, men är marginellt jämfört med flera andra.


Korsord och mat kompletteras med ett lika pålitliga fasta ämnen: Noveller med teckningar som ger en fläkt av 50-tal... sy och sticka... lite trädgård... heminredning – allt bryter mot andra tidningar med samma innehåll men annorlunda förpackning.
På alla bilder ler ett ansikte mot läsaren. Människorna som omskrivs har oftast hittat ett lyckligt liv igen efter sjukdomar eller olyckor.



Layouten är likvärdig i allatidningarna. Ingen vågar bryta av och skapa en mer egen profil.
Allt pumpas ut i familjär, varm, vänlig och alltid positiv ton.
Så ett litet äppelkrig  är inget som förvirrar lösnummerköparna. De ser ingen större skillnad om de råkat ta fel tidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar