måndag 9 juni 2014

När öl är mer än svalka i strupen

Hoppsan! Vad är det här?
En rund röd platta med ordet ”nyhet”.
En rund ring till med ”Bara om öl”.
Det klarnar. Hops är engelska för humle.
c/o HOPS heter ett magasin som handlar om öl.


Sommar och öl hör ihop. Magasinet ger öldrickarna insikt i att det är mer än bara svalka för strupen.
Tung är den, 132 sidor. Klass i papper och tryck.
Och visst är det snyggt förpackat, både layouten och olika grafik och teckningar.
Snyggt förpackat är också öl i flaskor och burkar.
Etiketterna är små konstverk och en signal för att fånga in köparna när flaskor och burkar är likadana.


de flesta sidor finns en flaska eller burk och då har jag inte räknat annonserna. Bara 21 sidor är rena annonser, 18 av dem för öl och alla med den kända vita varningen under om att alkohol kan orsaka skador och olyckor.
Hela magasinet kan dock ses som reklam för öl.


”Att gilla öl ska vara glatt, vänligt och tillåtande och det viktigaste är att få dela den med andra”, skriver chefredaktören.
Här ges kunskaper om drycken: malt, humle, korn, jäst, smak och tips om vilket öl som passar till vissa rätter.
Öl verkar passa överallt - även till rabarbertrifle ”…som lyfts till en helt ny dimension med denna exklusiva och otroligt komplexa öl”. Ett belgiskt märke.

Svårläst i färgplattorna.
Texten i reportagen kunde varit lite större i grad.
På vissa ställen retar jag mig på att det nästan är oläsligt.
I flera små notiser är det för blekt och svårt för ögat. Man lägger inte heller en tunn vit text i en ljusblå eller rosa färgplatta. Inte heller svart text i en brun bild.

Svårläst till höger.
Ölälskarna får mycket kunskaper om drycken, mer än att det bara är något att hälla i sig.
Ändå stör det mig att jag ska betala 99 kronor för magasinet som egentligen är en enda tjock produktkatalog.

99 kronor kan på många ställen räcka till två stora stark. Det kan kännas lättare att ta till sig i sommarvärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar