tisdag 3 juni 2014

Lars Yngve: Man kan sticka ut utan att sticka upp


Lars Yngve i Ystad är tidningsarbetaren med en helt egen stil. Hans tidningar är inte som andra.
I måndags gick vi igenom hans senaste projekt "Hej alla i vår kommun" från Ystads kommun.

Här berättar Lars Yngve hur han fick idén till tidningen:
- Förvaltningschefen i Ystad, Christer Olofsson, är en klok person som tänker framåt och är med i tiden. Jag fick lov att vara kreativ och nytänkande.
Jag ville ha en tidning med information från kommunen som inte gick direkt till återvinningen. En tidning som väcker läslust, nyfikenhet och är vänlig. Det tycker jag vi lyckats med.



Säg någon extremt tråkig presentation du sett från kommunen?
- Låt mig formulera om frågan: När fick du kommuninformation som du såg fram emot att läsa? Personligen har jag aldrig upplevt något sådant. Det finns det väl inte skrivet i någon kommunal lag att informationen måste vara så tråkig, att ingen bryr sig om den? 

- Jag gillar att skriva om verksamheter och företeelser som är besvärliga att nå ut med. Jag gillar utmaningen att plocka fram det positiva och beskriva dessa på ett kul sätt. Det är ju det kommunikation handlar om, att nå ut till folk.

Vilka synpunkter har du fått ta emot?
- Det har varit positiva omdömen från väldigt många som läst, skrattat och som dessutom tagit till sig informationen. En och annan har gått upp i ett falsett och klagat eftersom man inte gjort något liknande kommunalt tidigare. Så är det alltid när man ger ut något nytt. Den mest högljudda kritiken i grund och botten är en gammaldags avundsjuka.

Har du fler infotidningar på gång i samma tema?
- Jag har haft förfrågningar och möten med andra verksamheter som vill nå ut. Jag samarbetar med illustratören Pär Lundström  Gardh som är fenomenal på att illustrera mina texter. Vi får se tiden an, jag vet ju hur man når ut och hur media fungerar. Utbudet och infokanaler är ju gigantiskt numera så det gäller att vara kreativ om man ska sticka ut och det är vi. Man kan sticka ut på många vis utan att sticka upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar