måndag 22 juli 2013

Skärgårdsliv söker flyt med tredje försöket



Sommar, sol och hav.
Båtliv och öar.
Skärgårdsliv.
Vad passar bättre än att titta i en tidning om skärgårdsliv.
Nya Skärgårdsliv dök upp för mina ögon i tidningshyllan.

Jag har skrivit om tidningen två gånger förut.
Först hette den Skärgårdsliv. Då tyckte jag att tidningen mest hade hämtat bilder och texter ur en produktkatalog. Vatten, skärgårdsliv och personlig ton saknades.
Så blev den Skärgårdshem och blev bara en i mängden av tidningar som försvinner bland alla om hus och hem. Det blev inte skärgård nu heller.

Nu heter tidningen Nya Skärgårdsliv.
När ordet ”nya” läggs till en etablerad tidning anar jag att det är lite kris.
Skärgårdsliv verkar vara en tidning som ständigt håller sig flytande med hjälp av en livboj.

 
Denna gång är det mycket vatten i bilderna. På nästan alla skymtar blått hav.
Två hyggliga reportage hittar jag:
*Mannen som förvandlade ett kataloghus från 70-talet till ett saltstänkt kustboende (bild ovan).
*En annan man byggde sig en egen husbåt (bild nedan).
Här är det livsstil vid vatten och personlighet i texterna.

 
Jag hittar också två reportage om killar som söker äventyr kring havet.
Ola Skinnarmo ger sig ut med en segelbåt till Grönland och jakt på Nordenskiölds sjunkna skepp.
Markus Robèrt heter en kille som söker spänningen med extrema utmaningar på vatten.

 
Resten är jag lite tveksam till.
Åtta sidor om en konferensgård på Lidingö som även har egen vinfabrik (bild ovan).
Fyra sidor om en båt, klassad som motorkatamaran som det även går att bo i.
Alla sidor ser jag som ren produktinfo med texter som till stor del kunde vara hämtat ur reklam.

 
Grilltips har varenda tidning så här års (bild ovan). Och tips om lämpliga möbler till altanen också. I Nya Skärgårdsliv görs det inte särskilt originellt.
I samma stil ges råd om hur man skaffar sig en pool.

Tidningen gör sin tredje satsning.
Ännu har jag inte lyckats komma överens med den.
Men flera fördelar finns: den ligger bra i handen, fint papper och bra format, det känns lite av klass.

Annonserna är många så grund bör finnas.

Med lite fler egna och personliga reportage så kan det gå att nå chefredaktören Anna Sandgrens mål:
”Att inspirera de som älskar skärgårdslivet och är på väg att upptäcka dess tjusning.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar