måndag 8 juli 2013

Mäklartidning utan doft av kanelbulle


Nybakad plus en chokladmuffins med konstgjord topp på omslaget.
Aha, ännu en tidning om bakning, tänker jag.
Överst står det fastighets-

mäklaren och det är deras tidning.
Och fastighets-

mäklarna har inte börja med bakning.

Omslaget tycker jag kunde varit bättre. Om några nya unga mäklare lyst och tittat mot läsarna med den där speciella blicken som mäklare kan ha, så hade det väckt större intresse än en konstgjord chokladmuffins som inte ens ser ätbar ut.

Annars heter det att det ska lukta nybakade kanelbullar i en lägenhet som ska visas. En kanelbulle kunde då har varit mera symboliskt.
Goda råd med ordlek i rubriken.
Här handlar det om goda råd till nybakade fastighetsmäklare.
Ofta brukar de bara få en mobiltelefon, en klapp på axeln och lycka till.
Branschen är tuff med en hård konkurrens.
Några etablerade mäklare ger sina råd och talar om egna erfarenheter. Men - jag hade hellre sett några nyutbildade som också gav sin syn av hur de känner det.


Lättsamt öppningsuppslag.
En intressant artikel handlar om vilka ord i annonser och sökord på nätet, som säljer och lockar köpare. Mäklarspråket brukar vara lite speciellt, ibland ler man åt formuleringarna och inte så sällan är det lätt att ironisera.
Några starka ord finns: balkong, om det är sommar, och kakelugn om det är vinter. Sjö, havsutsikt, havsnära och strand och  är andra ord.
Renoveringsbehov och renoveringsobjekt kan ha olika betydelse.

Juridik klaras med en kort textspalt.
Tidningen görs av kommunikationsbyrån Publik. De har gjort ett gott jobb, korta texter med en hel del information. Någon större publik har dock inte tidningen, den går inte att köpa utan når bara branschanslutna. Upplagan är 7800 ex.
Layouten görs av en grupp som kallar sig Jamendåså.
De har inte haft en helt lätt uppgift när bildmaterial saknas. Mest är det rubriker, några generella illustrationer och mycket vitt papper.

Fjällstugor får åtta sidor med bilder.
Enda bildjobbet handlar om bostadsrätter i fjällvärlden, en nisch som växer nu.
Om nu mäklare tycker om att läsa så har de fått en enkel tidning på 40 sidor. Med lite fler och bättre bilder hade det lockat ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar