En liten godisbricka i knät och en drink i handen.
Affärsmannen är ute och reser. Bilden ges i en teckning på omslaget till en ny tidning:
Globetrotter.
Ett magasin för finansbranschen med affärsresandet som livsstil.
Det här ska affärsresenären packa i väskan. |
Alltså inget för Ryanair eller restresa med charter.
Loungen kräver ett visst beteende. Stil och klass, välpressad kostym, vit skjorta och slips, blankputsade skor. Nykter och diskret.
”…med rätt beteende, rätt klädsel och lätt packning kan affärsresandet vara ett nöje och en livsstil”, skriver Bark
Öppningsreportage med en kvinna. |
Det här är männens värld.
Två dominerade reportage handlar dock om kvinnor:
Advokaten Lisa Göransson, som packar sin väska på tio minuter och den norska arvtagerskan Grace Reksten Skaugen som charmar Wallenbergs.
Annars syns kvinnor mest på bilder från olika mingel.
Konsekvent stil på enkelsidor. |
Den kan passa i Globetrotter och för affärsmän som reser internationellt.
Magasinet är inte ”osvenskt” i formen, men här syns en stil och elegans i layouten och det känns i pappret.
Enkelsidorna har en konsekvent profil som jag inte sett förut i svenska tidningar. En diskret rubrik på två rader i topp och med ett inledande signalord i fet stil.
Alla enkelsidor, 17 stycken, är likadana. Ibland ligger de bredvid varandra, men det blir ändå inte stereotypt.
Kvinnor syns mest på mingelbilder (t h) |
Hela stilen ger magasinet en profil och gör den lättläst.
Bilderna är väl inte så imponerande.
Utrymme ges för skidåkning i pudersnö i Canadien Rockies och regatta i St Barh med världens största segelbåtar. Avkoppling som läsekretsen förväntas ha.
Annars poserar affärsmännen - och kvinnorna - mest.
”Utmärkt lektyr för flygresan” säger Bark också.
Då måste magasinet vara lätt att läsa i planet med lite sämre belysning.
Jag har klagat på att några flyg- och tågtidningar inte klarar det.
Men Globetrotter gör det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar