torsdag 20 december 2012

ObeGRiPligt att det ska vara så svårläst

Jag vill inte förstöra julen för någon.
Men en tidning förstörde lite av min jul.
I går kom Grip - Malmö Aviations kundtidning.
Det är en extremt svårläst tidning! Bitvis på gränsen till oläslig.

Jag tror inte det är fel på mina ögon. Jag går igenom många tidningar och brukar inte ha problem. Små undantag kan finnas här och där.
Men Grip… det är obeGRIPligt att de kan sända ut en så svårläst tidning!

Jag har kritiserat den förut. Då gjordes den av ett annat förlag.
När jag med ansträngning kollar redaktionsrutan nu så är det Res Travel Magazine AB som gör den. Den uppgiften lagd med extremt liten stil på en grå platta.
Jag kan ana att de inte vill skymta så mycket med namnet.

Malmö Aviations egna infosidor.
Större delen av texten i Grip är satt med en Sans Seriff typsnitt i mycket liten grad, skulle gissa på 8 punkter.
Den går att läsa - men det är mycket ansträngande!
I flera fall är spalterna också mycket breda, vilket försvårar också.

Reportagedelen är lättare att läsa.
Mest är det notiser och reklamtexter.
En reportagedel finns också med artiklar om en tidningsmakare, om Mauro Scocco, en radioröst och livet på öar.
Här är det vanlig textstil, lättare att läsa om än lite blek och bitvis för breda spalter.
Bildtexter saknas. Men så kollar jag närmare och hittar  pyttesmå texter, gissningsvis 6 punkter inlagda i bilderna. I versal stil!


I jämförelse framstår det kritiserade finstilta om villkor och garantier som brukar finnas när vissa varor säljes, som föredömliga.
Hur har redaktionen tänkt med läsbarheten?

Alldeles för svårt att läsa!
Här och var finns färgplattor i rött, grönt, orange eller gult och där är inlagd en mager vit text.
Riktigt irriterad blir jag på kulturuppslaget. All text i blekt svart eller vitt, inlagt i lila plattor.
På vissa ställen är texten lagd ovanpå bilder, lika svårläst.

När läsaren måste anstränga sig, riktigt koncentrera ögonen för att se texten och fånga raderna, då är det något fel!
Jag ger upp, hoppar vidare i läsningen, men blir bara mera irriterad.
En tidning får inte vara svårläst!
Inte i dag när papperstidningar kämpar för sin överlevnad.


Jag har även försökt läsa den här tidningen i flygplansstolen. Den ligger i stolsfickan där. Men där är det ännu svårare i dåligt ljusförhållande och trångt i sätet.
Ett utdrag ur Res egen tidning
slutet kommer utdrag ur Res egna tidning. Den är lättare att ta till sig, även om jag störs av notiser i liten textil och vissa färgplattor.

Malmö Aviations styrelseordförande Knut A Solberg skriver att han ser fram emot de nya flygplanen som kommer under 2013.
Och ger ett nyårslöfte: att leverera Sveriges bästa och pålitligaste flygresor.
Det brukar vara bra att resa med Malmö Aviation redan idag.
Som kund skulle jag önska att de även levererar en mer lättläst tidning!

Det är en hård bedömning jag gör. Jag tar också till det stridsrop som kan ljuda på en tidningsredaktion:
Gör om! Gör om! Gör om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar