måndag 3 december 2012

Lättläst om företagare som har det tufft

Företagare har det tufft i dag.
Sparpaket och lågkonjunktur.
Att då ge ut en ny tidning just för företagare kan bli en riktig utmaning.

Företagaren, som tidningen heter, är inte riktigt ny. Men nu satsar de på att sälja den i tidnings-kioskerna också. Även det en tuff utmaning. Där försvinner många tidningar i mängden.
Men jag hittade den!
Det var en runda röda plattan Ny tidning som fångade min blick.

Förstasidan är viktig för att fånga in läsaren. Många tidningar gör felet att de har för många signaler som läsaren aldrig tar till sig. Även Företagaren gör en miss där.
Fem små korta och svårlästa puffar försvinner helt för ögat. Även den stora huvudrubriken har en undre rad med många ord som inte direkt går rakt hem.

Korta texter ger lättlästa uppslag.
Annars känns tidningen bra för två saker: det lite mindre formatet, ett A4 som klippts, och det bleka, matta och vita pappret.
Tidningar riktade till företagare brukar ofta vara mest annonskataloger med torra texter.
Nu görs Företagaren av Spoon, ett kundtidningsföretag som brukar lyckas bra med sina uppdrag. Det gör de här också.

Texterna är korta, spalterna ofta smala och högerkanten är ojämn. Ganska lätt att läsa. Jag hade gärna sett några halvfeta ingångsord här och där.

Så här oläsligt får det inte vara!
En irriterande sak dök upp i en längre text om hur företagarna hittar pengar. Mitt i ett avdelat ord slutar texten med en pil om fortsättning, men på de tre följande sidorna kommer andra artiklar. Först på fjärde sidan hittar jag fortsättningen.
En stor miss ”sparades” till tredje sida sidan. Den korta intervjun med Stefan Löfven i ”På fika med vd” blev totalt oläslig (bild).

Vad intresserar då mindre företagare?

Ja, pengar förstås. Oftast sådana som inte finns. Först ska de fram för att få igång verksamheten. Tyngsta reportagebiten handlar om just den jakten.
Sen klagar småföretagarna på att de stora håller inne med slantarna när de ska betala. Det jäser i leden och nu mobiliseras en motkampanj.
Snyggt ska det vara kring företaget.
Annars handlar det om framgångsrika personer som har lite att lära ut. En flyttfirma gör allt på ett miljövänligt sätt, en möbeltillverkare har en kvinnlig vd som går emot strömmen, en underleverantör hittade ett sätt att växa.
Och en tipsar om att allt måste vara snyggt kring företaget: kläderna, firmabilarna, logon och en fin hemsida.

Bilderna är som de brukar vara i sådana här tidningar. Företagaren som intervjuas poserar leende och med
Fina illustrationer.
självförtroende. Tycker dock bilderna fungerar bra.
Illustrationer som används när det inte finns bilder, är ovanliga och fångar därför blicken.

2 kommentarer:

  1. Ja det ar konstigt att det ar sa populart att lagga en bild under en text, nar det ar sa uppenbart att det blir olasligt...
    -P

    SvaraRadera
  2. Hej Björn!

    Tack för recensionen av vår ny-gamla tidning Företagaren! Kul att du gillar innehållet.

    Vi håller med dig i kritken om att det är svårt att veta att reportaget fortsätter med bara pilhänvisning.Samt att VD-jobbet är mindre bra layoutmässigt.

    I kommande nummer står det tydligt på vilken sida som reportaget/artikeln fortsätter.

    Fika med VD kommer vi att göra om inför 2013 för att få fram innehållet bättre och få layouten mer tilltalande.

    Allt gott!

    Lovisa Åblad, webbredaktör Företagarna

    SvaraRadera