söndag 11 november 2012

Lite blekt när svaga röster ska lyftas fram

Titta på det här tidnings- 
omslaget.
Courage + en kanin.
Vad säger det? Skvatt inget.

Jag hittade tidningen i en liten butik på en mörk bakgata i Malmö en av de första utgivnings-

veckorna.
Courage är nystartad för att ge hjälp till hemlösa och det är de som säljer tidningen.
Nätet av säljare har nu vuxit och de dyker upp här och var i stan.

Det krävs kurage att ge ut tidningar.
Elisabet Gudmundson visar det med Courage.
Föregångaren hette Aluma, men den försvann i en konkurs.
Nu vill Elisabeth göra en nystart.

 
Omslaget är blekt och har inga signalord som lockar till läsning eller säger vad tidningen står för.
Insidorna har dock kraft.
En hemlös och före detta kriminell som bytt sida finns inte oväntat med (bilden).
Cecilia Nordlund leder ett musikprogram i radio där okända grupper får komma fram
Ekologiska deodoranter 
testas och giftskolan (bild t h) tar upp vardagens farliga gifter.
En invandrande kvinna som fick ett bra mottagande i Sverige vill nu ge barn mod att ta sig ur utanförskapet.

 
Här får jag också förklaringen till kaninen på omslaget.
En kvinna, Maja Söderberg (bild ovan), vill följa en klimatsmart livsstil. Därför föder hon upp kaniner som hon slaktar med sina egna händer och serverar familjen!
Jösses! Och jag som inte ens vågar vrida nacken av en skadad fågel som landat på min altan.

Enkät med personer som tänker på ordet mod

Jag gillar papperstypen, blekt och vitt och avbrytande mot andra tidningar. Här är pappret lite tjockt, på gränsen till kartongomslag.
Layouten är stram, oftast bilder på ena sidan och text på den andra. Bilderna domineras av porträtt, alla inte särskilt bra, men optimism lyser i ögonen på personerna.


Optimism är också Courages väg, att lyfta fram människor som annars inte syns och med dem ge inspiration till lösningar - att det går att komma någonstans.
För att nå dit vill jag vill se en lite rappare layout och vassare rubriker som går fram i mediebruset.

1 kommentar:

  1. Har inte sett tidningen, men ser ut som en med ganska egen stil och vågad (och mycket medveten) formgivning. Kaninen – ett riskfyllt, men ganska lyckat sätt att väcka nyfikenhet, som även gav en elegant förstasida. (Fast hade nog fungerat ännu bättre på en tidning med ett redan etablerat varumärke.) Hela projektet ger mig intrycket av att vara inspirerat av en del av dagens superexklusiva mode- eller ”lifestyle”-tidningar.

    -P

    SvaraRadera