måndag 23 juli 2012

Sommarbläddring: Gör det själv som ska hålla länge

Semester och högsäsong för hemmasnickraren. Fixartidningar med tips och Ernst i tv pressar på och kan se till att ingen dag blir det slappande i hängmattan.
En mer okänd fixartidning är Gård & Torp.
Jag gick igenom den för två år sedan. Den är sig lik och kan sägas vara som sitt innehåll - den vårdar en form.
Nu har den ett tillägg: För dig som älskar gamla hus.

Nu tycker jag den kan passa lika bra för de som har modernare stugor och hus.
Här är inget flashigt och trendigt. Det är rejäla grejer och jobb som ska hålla länge.
Chefredaktören Gunilla von Platen har gjort sin läxa och är självrisk. Sitt eget 1800-tals torp rustade hon, eller byggaren, upp på modernt sätt innan de ens förstod ordet byggnadsvård.
Man byter inte ut gammalt tegeltak mot betongpannor, sätter inte in stora glaspartier eller klär in huset i ett stort trädäck.

mycket lättsam tittglädje är det inte. Jag hittar bara två artiklar som med bilder som ger inblick i gamla hus.
Annars är det bilder på detaljer som passar in i den gamla stilen: tak, dörrar, inredning, utemöbler.
Mest är det text. Beskrivningar på hur man gör och frågor från läsarna med svar. Ord som kräver eftertanke innan man går till handling.

Här ges råden som gör att något ska hålla länge: golv, fönster, fasader, trappor, bastun.
Största temat är tak, allt från handkluvna spån och halm till plåt och tegel.
Man behöver förstås inte överdriva i att göra allt som det gjordes förr. Det går utmärkt att fräscha upp ett gammalt papptak med tjära från burk och ändå behålla den gamla stilen.
Annars finns receptet på att göra egen tjärpapp:
Köp standardpapp med vikten 500 g/kvm, finns på byggvaruhus. Värm stenkolstjära i ett stort kar, doppa pappen i tjäran eller stryk på den med en pensel. Trava våderna på varandra och vänd var fjärde dag. Efter 14 dagar är pappen mättat, torr och klar för användning…

Roligast och lättsammast är annonsmarknaden. Här hittar jag alla fina gamla detaljer från mindre kända butiker och dessutom listor på traditionella hantverkare.
Jag kan skaffa mig en kakelugn i delar eller en gammal lada 9x26 meter för nedmontering och bortforsling.
Sätter jag inte i gång med att göra något kan jag åka på byggnadsvårdsläger för att lära mig göra jordkällare eller jobba med timmer.

Ernst i tv eller nyare fixartidning - jag tycker Gård & Torp känns både rolig och pålitlig. Jobb får jag också.

1 kommentar:

  1. Hello there, I think your blog could be having browser compatibility problems.
    Whenever I look at your website in Safari, it looks fine however, when opening in Internet Explorer, it's got some overlapping issues.
    I just wanted to give you a quick heads up! Besides that, excellent site!


    Here is my site - Beats Headphones

    SvaraRadera