måndag 11 juni 2018

Norge missade helt reslust i Sverige

Reslust känner många. Packa och åka bort någonstans. Bort från landet eller inom.
Samma känslor har folk i Norge.
Reslust heter magasinet som ger norska folket tips.
Nu kommer samma tidning till Sverige – i översättning.

Nåja, inte i översättning till hundra procent.
Redan på sidan 2 kommer ”innhold” och ”mer å lese”.
I ”innhold” hittar jag en intressant rubrik till ledaren: ”Därför älskar norrmän att resa i Sverige”.
Tyvärr missade redaktören Torild Moland helt att hitta något i Sverige.
Torild och övriga medarbetare hittar istället yoga och lugn i Thailand, vandring i Spanien, båtsemester i Kroatien, pärlor i Kreta eller tapas i Barcelona.
Det är delar av innehållet, oftast rätt översatt.

Några missar finns här och där, men orden är så lika att det flyter förbi.
Efter några sidor i början kommer en annons på norska: ”Opplev Costa Rica – frodig regnskog, yrende dyreliv og vakre strender...”. Jag hittar också ”Skäldpaddeturism”, vilket förstås ska vara sköldpaddor.
Och visst blir det mycket reklam för Norge i första numret – eller i ”grannlandet Norge” som skribenten kallar det i innehållsförklaringen.
Fjällvärlden i Trolltunga med vandringar, klippor, soluppgång och solnedgång kan bli en aktiv semester, tycker skribenten (ovan).
Säkert ett äventyr. Vad jag reagerade på är den konstig.a och snirkliga rubrikstilen.
Reklam tycker jag också första reportaget är; världens största kryssningsfartyg Symphony of the Seas. Med 16 våningar högt finns plats för 6680 passagerare och 2200 anställda (ovan).
En rundvandring sker bland pooler, paradgatan, underhållning, vuxenområden, ungdomszonen, familjerummet med leklandet… och restaurangerna – det finns 22 stycken.
I betygen på slutet finns nästan bara full poäng – 6. Enda reservation är att poolerna är så små.
Allt presenterat med tjusiga reklambilder.
Jag reagerar dock på glassbilden: en sån där sån liten fabrikstillverkad strut (t h). Det ska vara våffelstrut – särskilt om det ska vara någon klass på skeppet.

Resetidningar har det lite svårt i dag. Folk är resvana, har varit på många platser, tar ofta sista-minuten eller bara en flygbiljett. De har skaffat sig erfarenheter och kan upptäcka saker själva.
Så mycket nytt kommer därför inte Reslust med.
Japans svar på HawaiiOkinawa med 48 bebodda öar – är inget vanligt mål (ovan). Men många har varit på Hawaii och USA. Likheterna finns i den japanska varianten. Som bror och syster, säger en guide. En lokal Okinawadans finns och den påminner förstås om hula-hula.
Här på öarna lever folk länge, över 1000 invånare har nått över 100 år. Receptet är att dricka mycket saké.
Lite annorlunda kan det vara att ta båten till en annan ö som fått beteckningen ”Japans Amazonas”. Japan försöker tydligen inte sälja sig som unikt på något sätt.

Kreta, som är huvudtema på 21 sidor, är heller inget nytt. Städerna Rethymnon och Chania, stränder, maten, vinet, vandringar. Välkända saker. Vackra bilder kan förstås väcka lusten för återbesök.
Barcelona är tapas och tips finns på de 10 bästa ställena.
Kroatiens skärgård är kanske inte lika välkänd och en segling bland öarna kan vara uppfriskande (t h). Skribenten föll för det i en personlig text.
En personlig skildring blev det också från en safari i Zimbabwe. Lejon och elefanter, floder och lyxiga lodger.

Flera sidor finns med olika tips. I avdelningen Panorama med världens bästa stränder, smaker i Singapore, afrikansk lyx, utställningar och festivaler.
Något som är gratis frestar många (ovan). Men tipsen är kanske inte de mest spännande eller som sparar slantar – som spa i Döda havet, bo i tält, bada i havsbassäng, titta på vaktparaden i Stockholm eller gå på muséer.
Gratis smakprov kan däremot fresta, de finns på matmarknader och i Milano är det vanligt att barerna har aperetivo, ett svar på Happy hour. Beställer man en drink kan det bjudas på mat.
Gratis cruise med en pendlarfärja i New York kan nog vara spektakulärt – i dagsljus med Manhattans skyline eller i kvällens neon.

Reslust är Norges största resemagasin som äntligen är i Sverige.
Det ett snyggt magasin, lätt att läsa. Texterna i flera artiklar är personliga, men bilder är mest åt det typiska turist- och reklamhållet. Bara i ett fåtal finns människor med i mera ”vardagliga” situationer.
Flera av annonserna är norska och några ordmissar fanns.
Det kan bli intressant och se om magasinet kan slå sig in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar