måndag 23 april 2018

Snygga kundtidningar kan ta mycket från andra

Fina bilar och fina tidningar.
Varje bilmärke håller sig med en egen kundtidning.
Jag kör Volkswagen och får alltså Volkswagen magazin.
Ett snyggt magasin om jag inte ser det reklam.
Men visst är det reklam. Hundra sidor med och om ett bilmärke som alltid är ett förträffligt val i alla situationer.
Både i handen och för ögat känns magasinet elegant. Med limmad rygg och lite lätt ”oljig” känsel i omslaget märks att det är påkostat.
Jag hinner knappt öppna magasinet förrän ett ilsket rött uppslag blänker till i ögonen.
Gladiatorn Pansar spänner musklerna och ögonen i läsaren. Givetvis kör han en VW och 5000 km om året.
Uppslaget är starkt, men jag är inte så förtjust i att lägga en tunn vit text i den röda bakgrunden. Lite onödigt svårläst.
Som i andra tidningar möter sen flera sidor med korta notiser - mjukstarten. Plattor i rött, blått och orange ger färgsignaler. I den lilla orangea plattan är den vita texten lite svårfångad för ögat.
På nästa uppslag öppnar det som i andra kommersiella motortidningar. En stor dragbild med framtidsbilen i blickfång. Lite onödigt svårläst blev det med texten inlagd i bilden.

Bilen är i centrum på alla bilder, men i olika miljöer: i städer, kulturmiljöer, vid havet, stranden, på isen eller fångad på vägbanan i fart, kameran vriden lite på snedden och bakgrunden lätt oskarp. I alla situationer är den bilen förstås tuffast och bäst. Detaljer i närbilder. Gasbilen kommer och VW har förstås en modell, pigg och en glädje att köra. En snål hybrid finns också. Bara beröm.
På de här sidorna är det rak presentation och reklam för olika modeller.
Sen kommer människorna in i bilden och alla kör någon modell från VW.
 
Skidtjejerna Stina Nilsson och Charlotte Kalla har varsin modell. För Stina är den enkel att hantera och för Charlotte den miljönyttig med en laddhybrid.
En hundstall som tar hand om hundar för omplacering sponsras av bilföretaget. När hundarna ska ut på skogspromenader finns en passande bil för transporten.
En vanlig hundägare har kombi där det finns rätt anpassade burar.
Ekonomiservice finns för de med lite äldre bilar och i Östersund kan ett företag erbjuda en rullande servicebil om kunden inte kan komma till verkstaden.

Stort utrymme får gröna vågen med elbilar. Ett energibolag i Umeå satsar på laddbara bilar. Här, i kylan gäller det att tänka rätt. Alltid se till att kupén är uppvärmd till 23 grader innan starten sker.
Hammarby sjöstad har flest laddställen i hela landet. En parkeringsplats med laddplats kostar kring 200-250 kronor i månaden och varje fastighet skulle utan problem kunna ha mellan 10-20 platser.
Inte helt oväntat påstår VW att de ska vinna elbilsracet.

Vad är VW utan den klassiska bubblan? Alla har någon relation till den bilen och det var även min första.
Folkabussen och Karmann Ghia är två andra stilklassiker. I Pålsboda vid Örebro finns ett museum där alla varianter och årgångar finns.
En av de mest trogna kunderna har hämtat ut sin 20:e VW och han har läst varenda VW magasin som kommit sedan 1960 har han läst.

Om jag blundar för att det handlar om ett enda märke skulle jag kunna se det som en vanlig motortidning. Formen och bilderna är journalistiskt och redaktionellt skapade. Kanske just detta är det farliga när bilföretagen satsar på egna magasin. För den bilintresserade som inte vill ha något annat än det egna märket och inte få några tester eller jämförelser med andra, kan det kännas perfekt att helt gratis få ett snyggt magasin några gånger om året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar