måndag 26 juni 2017

Vackra modeller och mycket reklam

Vackert ansikte, snygg rumpa och supersallader.
Med det är kvinnor redo att möta sommaren i fin form.
Lite så är tonen i magasinet Hälsa & Fitness med tillägget ”Nya”.
Hur den gamla var har jag inte jämfört, men troligen var tonen densamma.

Det finns en tidning till som heter Hälsa så konkurrensen finns om att få kvinnor att må bra.
Om kvinnor och för kvinnor är det som gäller. Jag hittar bara två män. Den ene bevakar när en kvinna tränar för snygg rumpa (ovan) och den andre propagerar för produkter med protein som han säljer.
Ja, en tredje man finns och är nästan självklar i en sån här tidning: Fredrik Paulún med sina kosttips. ”Kosttipar” stod det dock i innehållsförteckningen.

Mest är det här en träningstidning i kombination med att äta rätt.
Hoppa och stretcha är vanligaste träningsmetoden. Redan i början av magasinet kommer första dusten med rumpan genom lyft, hopp, böj och utfall, övervakat av en manlig tränare.
Efter det tar fitnesstjärnan Emily Skye (ovan) över med tredje delen i sin träningsskola. Månadens pass är ben- och rumpcirkeln och hon kör samma som i avsnittet före: hopp, lyft och utfall.
Emily visar själv på några bilder, men mest är det teckningar på hur träningen ska utföras.

21-dagarsplanen innehåller både kost och träning. Nyttiga rätter från frukost till middag och ett träningsprogram. Även här är det hopp och lyft men också variationer som armhävning med rodd, stångrodd och planka med rullning.
Måltiderna ska vara enkla att göra och riktigt goda och småbilderna visar på fräscha med mycket grönt och frukt.
Modellen som visar träningen är vältrimmad, så kanske stimuleras läsarna av hela konceptet.
Följs den här planen ska det på tre veckor leda till ett hälsosammare liv utan att räknas som någon quick fix-metod.

Om inte kvickt så ska det vara super. Sommarens mumsiga, matiga och fräscha sallader är super (nedan t h).
Yoghurt, spenat, körsbär, olivolja, vitlök, teff och sötpotatis är oväntade superlivsmedel och tahini är superfood.

Mindful beauty är en väg till skönhet och välbefinnande, skapat av franska supermodellen Estelle Lefébure (ovan).
Estelle jobbar med sig själv i etapper hela året: börjar på våren med att köpa grönsaker, vårstädar hemma och renar kroppen med citronvatten. Promenerar på sommaren, lägger ansiktsmasker, drar ner på tempot på hösten med massage och meditation. På vintern blir det skönhetsbehandlingar.
Till detta behövs gärna några krämer. En för ansiktet kostar 497 kronor och för håret 580 kr.

Jag ser magasinet mest som en produktkatalog. Märken och priser anges. På var och varannan finns det bilder på produkter som anses vara bra: ät- och drickbart, skor och kläder, kameror, krämer och parfymer eller böcker som personer gett ut. Till de flesta texter saknas uppgift om vem som skrivit.
Ett uppslag handlar om rolig sommarträning, men är märkt med att det är samarbete med ett företag.
Åtta sidor på slutet handlar om ”träningsmys”, ett modereportage med modeller i olika kläder med märken och priser (t h).
Förre MMA-fightern Assan Njie (ovan) får ett helt uppslag om sig själv och att han nu säljer proteinmedel.
Personerna som finns med är i de flesta fall vältränade modeller. Inte en enda ”vanlig människa” som tränar finns med.

Någon reportagetidning är det inte, frånsett inledande artikeln om vimmelreportern Lotta Gray (ovan) som kämpade sig igenom en cancerbehandling. Nu är hon tillbaka, vältränad, tatuerad, sminkad och fräsch. Hon får också göra reklam för boken hon skrivit om sig själv.
En fyrabarnsmamma bloggar om sitt liv och en entreprenör som tränar berättar om en dag i sitt liv.
Men resten är modeller och produkter.

Grafiskt är formen lätt och luftig. Texten är lite blek och känns ovan för ögat. Den kunde haft mera svärta eller lite större grad. Svårläst blir det med text i svag bakgrund i färg. Helt omöjligt för ögat blev det med vita bokstäver i rosa bakgrund i artikeln om Lotta Gray.
Bildtexter, på de få ställen där det finns, är inlagda i bilderna och inte heller lätta för ögat.
Omslaget har nio rubriker som kan bli lite rörigt för läsaren att fånga in.
Priset, ”endast 49 kr” är billigt, men jag förstår att de många produkterna som visas står för lite sponsring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar