måndag 12 juni 2017

Från luften till nördar på marken

Entusiasterna har sina tidningar.
Bilar, båtar, motorcyklar, mopeder, traktorer, cyklar – och flygplan.
Flygrevyn fångar in den sista gruppen.
Läsning och bilder som är en bit från oss ”vanliga” som flyger reguljärt eller charter.

Bilder och texter är njutning för nördar.
Suggestiva bilder, mycket nära.
Planen är ofta fotograferade i luften, liggande lite på snedden för att öka dramatiken. Mest blå himmel i bakgrunden, ibland skymtar landskap under. Som biltidningar där bilarna kommer på vägen och bilden är lite suddig och vriden för att fånga farten.
Jag hittar bara ett fåtal bilder där människor finns med.

Första delen av magasinet inleds med korta notiser om och kring plan.
Mycket märkesnamn; Team 60, F-35B, Global 7000, E190-E2, Atlantic Trident, Aermacchi M-346… Alla med några nyheter som de insatta måste känna till.
De större huvudreportagen har ofta ett bredare allmänintresse, men i vissa gör språket att många inte fångas in, om de skulle få tag i tidningen.
Luftens hjältar, som handlar om ambulansflyget Mediflight 5980 (ovan), är ett reportage som kunde gått i vilken tidning som helst.
”Det bästa jobbet man kan ha, livsavgörande insatser gör våra flygningar spännande”, säger en pilot.

Med Boeing 737-600, som kallas Lilla Grisen och är ett välkänt plan hos SAS, har nog många varit uppe i luften med (ovan). Den stora, runda jätten börjar nu spela ut sin roll och ska ersättas med en modernare modell.
Kanske får nya planet inspiration i artikeln om hur ett flygplan får sin själ med en snygg inredning (t h). Här kan passagerare känna igen sig och säkert komma med goda råd. En inredning som går helt i lila (bilden) kanske gör charterresan till Mallis lite behagligare.

Ett flygtest finns förstås med. Lite pojkdrömmar kommer fram i artikeln om en ny typ av skolflyg, Sonaca 200, som är klar i höst.
De två piloterna som skymtar genom glastaket i cockpit, ser väldigt belåtna ut. Testaren var imponerad av planet. Utan att använda den extra lilla kicken med 15 hästkrafter, drar han upp planet i luften efter mindre än 300 meter på marken. Bilden är fin och de två i cockpit njuter. Lika enkelt tar han ner planet och gör sättningen till en formalitet.”Kul att flyga, kul att landa”.
Och Biggles kan skymtas i reportaget om ME163 Komet (nedan), det lilla, snabba och knubbiga bombplanet som drog fram under andra världskriget.

Grafiskt är öppningsuppslagen över två sidor starka och suger in läsaren.
Texterna är ok att läsa i dagsljus, men jag ser gärna en höjning av graden i storlek. Många tidningar ligger kvar i nivån kring 8 punkter, men 9 borde vara minimum. I några block med breda spalter kan det se tungt ut och vara en broms i läsningen, främst när ljuset inte är helt perfekt.
Övergångar, när texten fortsätter på annan sida, kunde på en del ställen varit smidigare.

En stor anfang är en vanlig öppning i artiklar i alla tidningar. Jag ser gärna att första textraden börjar i nederkanten av anfangen. Fungerar smidigast i läsningen och ger en luftighet.
Lite konstigt blir det när första ordet är ett egenskapsord där alla bokstäverna är en enhet. När anfangen rycks loss hänger det inte ihop (bilder).
Och så har jag mitt tjatämne: seriffer.
Även i Flygrevyn blir det blekt och svårläst. Alla tidningar bör se över valet av typsnitt. Mer svärta behövs och en större grad. Läggs texten på svag bakgrund med färg säger ögonen ännu mer ”hoppa över det”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar