måndag 6 mars 2017

Snabbt på nätet och ett glassigt magasin

Snabba nyheter på nätet och fördjupande läsning i papperstidningen.
En väg som flera tidningar provar när hela medievärlden stöps om.
Resumé – branschtidning för reklam och medier – väljer också att följa det spåret.
Största nyheten är att papperstidningen i tabloid blir ett glassigt månadsmagasin.


Förändring av en tidning oroar ofta redaktörer. Vad ska läsarna tycka?
Johan Såthe är Resumés chefredaktör (t h) och han frågar en före detta chefredaktör och fick direkt en provocerande motfråga:
Vad är tidningens själ?
Såthe reder ut det i ledaren med, som han själv skriver, lite högtravande ord.
”Fördjupning och analys, orka stå på läsarens sida, inte stila för makthavare och chefer, vara jobbig och envis, våga ställa frågor, allvar och underhållning, bjuda på leende och klacksparkar...”
Vid en snabb överblick kan jag tycka att texterna är i för liten grad, blir jobbiga för ögonen och kräver envishet för att läsa. Främst gäller det de längre reportagen. 
Allt hade mått bra av minst en grads större text!
I de längre texterna ser det grått och kompakt ut. Några fler blankrader mellan blocken hade lättat upp läsningen.
En branschtidning borde våga experimentera mera med läsbarheten.
Egentligen är det lättläst, ofta kortare texter, smalare spalter med ojämn högerkant, spaltlinjer mellan och rätt luft mellan raderna.



Annars är layouten lätt, mycket vitt ger luftighet, grafiska signaler piggar upp.
Formen har gjorts av byrån Content Innovation i samarbete med Resumé.
- Jag har bara fått positiva reaktioner på nya magasinet. Jag är mycket nöjd, säger Johan Såthe. Magasinet ju är gjort för en annan och djupare läsning. Sedan har alla inte fattat att vi kommer ut en gång i månaden nu.
 
Loggan – en röd platta med namnet inlagt – är nästan lika som bär med två andra tidningar. Affärsvärlden och The Economist har liknande. Det erkänner redaktionen också.
Lite gammalt tänk finns kvar när skrivmaskinsstil används i faktarutor. Graden kunde nog varit lite större här också. Namn på några kolumnister försvinner i en svag färg. Röd text i svart blir lite osynligt på olika ställen.
Mindre bagateller att reagera på.

Ändringen av innehållet ser jag inte så omvälvande i premiären i nya formatet. Även sista gamla Resumé innehöll analyser och bakgrunder till händelser och en tung intervju med Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski. Fem sidor med vinjetten ”Nyheter” har försvunnit.

Visst finns mera tyngd i det nya.
Polisen har det tufft nu och längsta reportaget handlar också om polisen. Den läsningen är även Johan Såthe mest nöjd med.
På sex sidor går fyra proffs på varumärken igenom vad polisen ska göra för att förbättra sitt anseende (ovan).
Inget av proffsen hade några raka råd. En såg en lösning i att polisen skulle kommunicera bättre i sociala medier.
Mest blev det vad som redan sagts: ...omorganisation... döljer sanningen... folk saknar trygghet... lönar sig inte att anmäla...


Mer tyngd med bara text är det i en genomgång av balansen mellan reklam och journalistik. Flera personintervjuer finns: SVT-chefen Hanna Stjärne, tidningsdrottningen Amelia Adamo – som var i interju här i bloggen nyligen: http://tidningstankar.blogspot.se/2017/02/amelia-adamo-forsvinner-fran-omslaget.html,
och arvtagaren Joachim Berner, som lärt sig mycket av sina misslyckanden.
Mycket läsning på 60 sidor. Annonserna verkar få, men det håller inte Johan Såthe med om.
- Vi slog budget för tidningen och hade nya kreativa format. Fortsätter det så här handlar det om miljoner kronor i intäkter för oss.


Kanske har Resumé hittat rätta mixen för läsarna har nappat på det. - Vi har gjort om vårt erbjudande i grunden, i prenumerationen får man numera även vårt digitala analysbrev Resumé Insikt Media. Vi har slagit rekord i försäljning av det kombinationserbjudandet, månadsmagasin och digitalt nyhetsbrev. Det var naturligt att produktutveckla magasinet när omvärlden förändrats, då landade vi detta magasin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar